Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Facebook? Nä, nu ska vi microblogga

Thea Prucha, 21, och Matilda Aspling, 19, butikssäljare, Stockholm: "Till och med kungen har Facebook", säger Thea. "Facebook är ett bra sätt att hålla kontakt med sina vänner på. Någon dyker upp varje gång man loggar in, som man inte visste fanns där", säger Matilda. Foto: Stefan Forsell
LONDON/STOCKHOLM. Facebook var nättrenden nummer ett.
Men besökarna minskar - till fördel för microbloggning och rörligt material.
- Facebook har tappat den värsta hypen, säger kommunikationskonsulten Brit Stakston.

FAKTA

8,9 miljoner på facebook
Facebook har varit en framgångssaga utan dess like. I december hade 8,9 miljoner människor registrerat sig som användare på sidan.
Facebook grundades i februari 2004 av Harvardstudenten Mark Zuckerberg.
I maj tackade han nej till Yahoos bud på 7 miljarder kronor. Han ska även ha nekat ett bud på 11 miljarder kronor. Enligt uppgifter kräver han minst 56 miljarder kronor.

Här är nya trenderna


V-loggning

Bloggarna utvecklas med videoklipp – där bloggarna kan filma vad de gör och hålla små tal i stället för att bara skriva.

Microbloggning
Med hjälp av sajter som finska Jaiku och Twitter berättar användarna vad de gör under dagen med hjälp av korta direktmeddelanden. Sajterna har redan många användare, men kommer att öka ytterligare enligt kommunikationskonsulten Brit Stakston.

Bambuser
Förenar allt ovanstående. Användarna kan bland annat filma med mobilen och livesända materialet på nätet. Besökarna kan chatta med den som sänder. Allt arkiveras så besökarna kan gå in och se vad som hänt.

Kindo
På den svenska sajten Kindo samlas familj och släkt. Användaren startar ett släktträd och lägger in sina föräldrar och syskon. Därefter kan användaren bjuda in sin släkt. Kindo blir en community för familjen. Redan nu finns versioner på kinesiska och arabiska.

Facebook har växt i rekordfart de senaste åren och blev för många en måstesajt.
Men nu uppges sajtens popularitet vara på nedåtgående.
I USA har Facebook haft 800 000 färre besökare under januari jämfört med december, uppger MacWorld. Skräppost, kedjebrev och att vissa helt enkelt har tröttnat kan vara tänkbara skäl, skriver Daily Mail.
– Det är absolut så att man inte använder Facebook lika frekvent. Men jag tror att Facebook kommer att finnas kvar, särskilt om man utvecklar sajten ytterligare, säger kommunikationskonsulten Brit Stakston vid JMW kommunikation i Stockholm.

Videobloggning

I stället för Facebook satsar internetanvändarna på videobloggning.
– Just nu är det de etablerade bloggarna som testar det med hjälp av sina mobiltelefoner. Nästa steg blir att gemene man lägger upp videosnuttar, säger Brit Stakston.
Microbloggandet är en annan trend som ökar. På sajter som Twitter och Jaiku kan användarna lägga upp korta meddelanden där de berättar vad de gör under dagen.
Men i horisonten finns en revolutionerande sajt som förenar allt ovanstående, enligt Stakston.
– Bambuser är en sajt där man använder sin mobil för att spela in rörligt material och sedan livesända det på nätet. Samtidigt kan de som går in på sajten chatta med personen som sänder. Det är morgondagens trend, säger hon.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.