Facebook har växt i rekordfart de senaste åren och blev för många en måstesajt.
Men nu uppges sajtens popularitet vara på nedåtgående.
I USA har Facebook haft 800 000 färre besökare under januari jämfört med december, uppger MacWorld. Skräppost, kedjebrev och att vissa helt enkelt har tröttnat kan vara tänkbara skäl, skriver Daily Mail.
– Det är absolut så att man inte använder Facebook lika frekvent. Men jag tror att Facebook kommer att finnas kvar, särskilt om man utvecklar sajten ytterligare, säger kommunikationskonsulten Brit Stakston vid JMW kommunikation i Stockholm.
Videobloggning
I stället för Facebook satsar internetanvändarna på videobloggning.
– Just nu är det de etablerade bloggarna som testar det med hjälp av sina mobiltelefoner. Nästa steg blir att gemene man lägger upp videosnuttar, säger Brit Stakston.
Microbloggandet är en annan trend som ökar. På sajter som Twitter och Jaiku kan användarna lägga upp korta meddelanden där de berättar vad de gör under dagen.
Men i horisonten finns en revolutionerande sajt som förenar allt ovanstående, enligt Stakston.
– Bambuser är en sajt där man använder sin mobil för att spela in rörligt material och sedan livesända det på nätet. Samtidigt kan de som går in på sajten chatta med personen som sänder. Det är morgondagens trend, säger hon.