Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP). Foto: ANNA-KARIN NILSSONDigitaliseringsminister Peter Eriksson (MP). Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP). Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Facebook kommer att larma Sverige om det sker försök att manipulera valet nästa år. Foto: MATT ROURKE / AP TT NYHETSBYRÅNFacebook kommer att larma Sverige om det sker försök att manipulera valet nästa år. Foto: MATT ROURKE / AP TT NYHETSBYRÅN
Facebook kommer att larma Sverige om det sker försök att manipulera valet nästa år. Foto: MATT ROURKE / AP TT NYHETSBYRÅN

Facebook lovar larma om valet manipuleras

Publicerad

Facebook lovar att larma Sverige om det sker försök att manipulera valet 2018, skriver Svenska Dagbladet.

– Vi är inte immuna mot den typen av händelser, säger digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) till tidningen.

Peter Eriksson besökte i veckan USA och mötte representanter för Facebook på huvudkontoret i Kalifornien.

Han säger till Svenska Dagbladet att de kom överens om att ha fortsatt kontakt inför det svenska valet nästa år.

– När Facebook ser att det kommer problematiska saker, till exempel systematiskt spridande av falska nyheter eller politisk annonsering som är lite skum eller som man inte riktigt vet syftet bakom, då ska det finnas en dialog mellan myndigheter i Sverige och Facebook, säger Peter Eriksson till tidningen.

Mitt under det amerikanska presidentvalet sålde Facebook cirka 3 000 annonser till en rysk trollfabrik. Foto: JAMES H. COLLINS / AP TT NYHETSBYRÅN

Facebook sålde annonser

Peter Eriksson säger sig dock inte känna till att det ska ha skett några misstänkta intrång i det svenska valet än så länge.

I september berättade Facebook att man mitt under det amerikanska presidentvalet sålt cirka 3 000 annonser till en rysk trollfabrik. Annonserna kopplades till omkring 470 falska Facebookkonton. Kontona spred enligt Facebook kontroversiella åsikter om rasdiskriminering, rätten att ha vapen, rädsla för invandrare och homosexuellas rättigheter. Syftet var enligt Facebook att sprida propaganda.

"Arbetar aktivt"

Enligt Facebook var annonserna inte kopplade till någon särskild politisk kandidat, även om några av dem både nämnde Donald Trump och hans motståndare Hillary Clinton.

– Vi arbetar aktivt med den amerikanska regeringen om pågående undersökningar av ryska ingrepp, sa Facebook-grundaren Mark Zuckerberg i ett inlägg.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag