Facebook blir ansiktsbok - på riktigt

Publicerad
Facebook blir ansiktsbok - på riktigt.
Med start i nästa vecka börjar den sociala nätverksjätten rulla ut en funktion som känner igen dina vänners ansikten.
Att ladda upp och tagga bilder är Facebooks mest populära funktion, varje dag taggas 100 miljoner foton. Och nu vill Facebook göra det lättare. Genom en ny teknik kan Facebook läsa av dina ansiktsdrag och autoamtiskt föreslå att du ska taggas när dina vänner laddat upp ett foto på dig.

Foton på personer

Nyheten läckte ut via Facebooks vice produktchef Chris Cox som menar att funktionen är i enlighet med alla lagar och att den som vill kan stänga av funktionen. Ansiktsigenkänningen är också begränsad till att endast fungera på den du redan är facebookvän med. När ett foto på en person laddas upp söker Facebook igenom sin databas med bilder. Hittas en tillräckligt stark ansiktsmatchning och personen är din facebookvän, föreslår Facebook att du ska tagga personen i fotot direkt.

"Bereondeframkallande"

Funktionen kommer att rullas ut med start nästa vecka då fem procent av Facebookanvändarna kommer att få funktionen.
Facebooks förhoppning är att ansiktsigenkänningen kommer leda till att den redan starka bildtaggningen nu ska bli "bereondeframkallande", skriver tekniksajten Mashable.
 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag