Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Facebook agerar mer kraftigt mot näthat

Mark Zuckerberg, ägare och personen som skapade Facebook. Foto: ANDREW HARNIK / AP TT NYHETSBYRÅN
Facebook har blivit bättre på att vidta åtgärder mot inlägg som innehåller näthat, rapporterar företaget själva. Foto: DOMINIC LIPINSKI / PA PHOTOS TT NYHETSBYRÅN

Facebook har blivit bättre på att vidta åtgärder mot inlägg som innehåller näthat, rapporterar företaget själva.

Facebook säger att de i början på året valde att ”vidta åtgärder” för att lösa problemen.

– Teknologi kommer inte att lösa allt, men vi kommer att se förbättring, berättade Facebook-toppen Guy Rosen till Financial Times.  

Det är den amerikanska tidningen Financial Times som rapporterar om Facebooks nya hårdare tag mot näthat. 

Under det första kvartalet i år gick företaget in och vidtog åtgärder mot cirka 2,5 miljoner publicerade inlägg eller videos, som innehöll näthat.

Något som är en rejäl ökning, då företaget bara gick in och vidtog åtgärder mot 1,6 miljoner inlägg under förra årets sista kvartal.

Just att upptäcka och agera mot näthat har varit ett stort problem för Facebook och deras artificiella intelligens, som jobbar med just detta. 

När det gäller tillexempel barnpornografi, terrorpropaganda eller spam som sprids på plattformen – är Facebook väldigt snabba på att hitta dessa typer av inlägg och videos och ta bort dem direkt.

Men att hitta och identifiera näthat är inte lika lätt.

Upptäcker 96 procent naket – bara 38 procent näthat

Siffror från företaget, som Financial Times har tagit del av, visar hur Facebook upptäcker 96 procent av det material som innehåller naket eller sexuellt innehåll – redan innan användare hinner anmäla. Samma siffra för våldsamt innehåll är 86 procent, medan Facebooks artificiella intelligens bara upptäcker 38 procent av de meddelanden som innehåller näthat, innan företaget blir upplysta av upprörda användare. 

– Teknologin kan inte lösa allting, men vi kommer att se en förbättring, säger Guy Rosen, chef för avdelningen som ser till att det som skrivs på Facebook inte är brottsligt eller strider mot användarvillkoren, till Financial Times. 

Guy Rosen fortsätter berätta att Facebooks artificiella intelligens fortfarande har väldigt svårt att upptäckta rent språkliga övertramp och hat, och att det bara fungerar på ett fåtal språk.

I stället förlitar sig företaget fortfarande väldigt mycket på att människor som jobbar på Facebook ska hitta näthat och stoppa det.

Löftet – ska bli dubbelt så många

Och Mark Zuckerberg har tidigare berättat hur den delen av personalen ska fördubblas från 10 000 till 20 000 under 2018. 

Det har samtidigt varit ett par månader i blåsväder för Facebook under 2018.

Tidigare i år briserade skandalen med Cambridge Analytic, dataföretaget som laddade ner personlig information från Facebook-användare och sålde sina tjänster till Donald Trumps presidentkampanj 2016.

En skandal som slutade med att Facebooks egen grundare, Mark Zuckerberg, tvingades till både senaten och representanthuset i USA för att förklara sig om företagets ansvar i att användares personliga information sprids.