Den 35-åriga kvinnan får ersättning för att kunna köpa 92 flaskor hårspray och får dessutom 800 kronor i månaden för att köpa godis. Nu vill försäkringskassan sänka ersättningen. Foto: Anna-Karin Nilsson
Den 35-åriga kvinnan får ersättning för att kunna köpa 92 flaskor hårspray och får dessutom 800 kronor i månaden för att köpa godis. Nu vill försäkringskassan sänka ersättningen. Foto: Anna-Karin Nilsson

F-kassan ger kvinna ersättning för godis

Publicerad

Den 35-åriga kvinnan hetsäter och ägnar sig tvångsmässigt mycket åt sitt utseende.

Försäkringskassan gav henne då ersättning för att kunna köpa 92 flaskor hårspray per år och drygt 800 kronor i månaden i godispengar. Men nu har fallet överklagats.

– Jag tycker att det är förjäkligt att de vill sänka ytterligare, säger kvinnan.

Den 35-åriga kvinnan är boende på en ort i Norrland. I början av juni 2011 ansökte hon till försäkringskassan om så kallad handikappersättning eftersom hon fastnat i ett tvångsbeteende som innebär att hon sminkar sig, fixar håret och hetsäter mat och godis.

Kvinnan ansökte om ersättning på 198 900 kronor per år för så kallade merkostnader för hårspray, puderdosor, rouge, consealer, samt mat och godis.

Kvinnan angav i ansökan att hon ville ha ersättning för två flaskor hårspray i veckan, en puderdosa och en consealer per månad samt en rouge varannan månad.

Hon ansökte också om ersättning för sex inköp i veckan av "godis och annan hetsätningsmat" á 400 kronor.

Utöver det ville hon ha ersättning för 30 dosor snus i veckan.

Fick godispengar

Försäkringskassan gav kvinnan, vars ansökan var medicinskt styrkt, rätt till ersättning för smink, hårspray och godis, men inte för de summor kvinnan ansökt om.

Enligt beslutet erkändes hon dock ersättning för 92 flaskor hårspray, 11 concealer, 10 puderdosor och 5 rouge per år.

För köp av godis och annan hetsätningsmat fick kvinnan rätt till ersättning på 9 480 kronor per år eller 820 kronor i månaden.

Kostnaderna för snus gjorde försäkringskassan aldrig någon bedömning av eftersom hon redan nått upp till den högsta nivån för merkostnader.

Totalt beslutades att kvinnan skulle få handikappersättning på 69 procent av prisbasbeloppet, den högsta möjliga nivån, vilket innebar 2 461 kronor per månad.

Överklagats

Ärendet har nu överklagats av det allmänna ombudet för socialförsäkringen, ett regeringsuppdrag som innehas av Birgitta Smedberg.

Förvaltningsrätten gick på Birgitta Smedberg linje och sänkte ersättningen till 53 procent av prisbasbeloppet.

Smedberg har nu sökt prövningstillstånd hos kammarrätten eftersom hon anser att kvinnan endast har rätt till den lägsta ersättningen, 36 procent av prisbasbeloppet.

Fallet är ett av flera som Birgitta Smedberg driver som handlar om personer med tvångssyndrom som ansökt om ersättning för merkostnader

– När det gäller tvångssyndrom där det uppstår mycket kostnader behandlas fallen väldigt olika av olika försäkringskassekontor. Jag driver de här ärendena i syfte att få fram en vägledning, säger Birgitta Smedberg.

Olika bedömningar

Ett annat fall handlar om en person vars tvångssyndrom innebär stora kostnader för rengörning och tvättning. Denne fick ingen handikappersättning av försäkringskassan för sina utgifter, men efter att Birgitta Smedberg drivit saken slutade ärendet med att personen fick ersättning på den lägsta nivån.

Birgitta Smedberg har nu ett stående önskemål ute om att få in fler fall.

– Jag har fått uppfattningen när jag talat med kassatjänstemän att i vissa fall godtas ansökningarna och i andra fall inte.

– Jag hoppas jag får in fler fall. Fler domstolsavgöranden vore bra för praxis.

Ror knappt ihop det

Den 35-åriga kvinnan är bedrövad över att man vill sänka hennes ersättning ytterligare.

– Jag tycker att det är förjäkligt att de vill sänka ytterligare, säger hon till Expressen.se och fortsätter:

– Det är knappt jag får ihop det som det är nu.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag