Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Expressen/Sifo: Väljarna splittrade om snabbtåg

Satsningen på nya stambanor för höghastighetståg beräknas kosta över 200 miljarder kronor.
Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin. Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Med de snabbare tågen skulle en resa mellan Stockholm och Malmö ta två och en halv timme.Foto: FIGURNIY SERGEY / SERGII FIGURNYI - STOCK.ADOBE.COM 134423155
Jonas Sjöstedt (V).Foto: ALEX LJUNGDAHL

Med nya stambanor för höghastighetståg skulle det bara ta två timmar från Stockholm till Göteborg och tre till Malmö. Samtidigt skulle det kosta över 200 miljarder kronor.

En mätning som Kantar Sifo gjort på uppdrag från Expressen visar att väljarna nu är lika splittrade som partierna vad gäller denna satsning – och det är inte Miljöpartiets väljare som är mest positiva. 

– I väljarnas ögon är det inte en partipolitisk fråga, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo.

Satsningen på nya stambanor för höghastighetståg mellan Sveriges tre största städer beräknas kosta över 200 miljarder kronor och var det i särklass största och mest kostsamma löftet i januariavtalet mellan S, C, L och MP. För Miljöpartiet var det också ett av partiets absolut viktigaste krav i regeringsförhandlingarna i januari förra året. 

Nio månader senare är det däremot ytterst oklart om höghastighetstågen fortfarande är möjliga att genomföra. I en intervju i Dagens industri i princip dödförklarade Liberalernas nya partiledare Nyamko Sabuni nämligen satsningen och gjorde klart att investeringen bara kan bli verklighet om Moderaterna – som sagt nej – är med på uppgörelsen. 

– Ska vi hitta en finansieringsmodell så måste Moderaterna vara med på det, sade Nyamko Sabuni. 

Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni.Foto: ALEX LJUNGDAHL
Ebba Busch Thor (KD).Foto: ALEX LJUNGDAHL

Kort senare meddelade även Kristdemokraterna, som förvisso inte är med i mittenuppgörelsen, att delar av partistyrelsen vänt i frågan och att en majoritet nu säger nej. Frågan förväntas nu avgöras på KD:s riksting kommande helg.  

Precis jämt – men många osäkra

Och en mätning som Kantar Sifo gjort på uppdrag från Expressen visar nu att väljarna är minst lika splittrade som partierna vad gäller satsningen på höghastighetstågen. På frågan: ”Utifrån vad du känner till om förslaget om att investera i höghastighetsjärnväg i Sverige, skulle du säga att du är för eller mot förslaget? Enligt Trafikverket beräkningar skulle kostnaden bli 230 miljarder kronor” svarar precis lika många att de är för som emot.

Toivo Sjörén, Kantar Sifo.

– Av de som tycker något är det lika många som är för som är emot, men sedan är det ju nästan lika många som är tveksamma också. Det är ju en svår fråga att ta ställning till, så det är inte så konstigt, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo. 

Vänsterpartiets väljare mest positiva

Vänsterpartiets väljare är de som är mest positiva (55 procent som är för) följt av Liberalernas (53 procent som är för) och Centerpartiets (49 procent som är för). Vidare är Kristdemokraternas väljare mest kritiska – 57 procent emot höghastighetstågen, medan endast 22 procent är för och 21 procent osäkra. Även Sverigedemokraternas väljare är skeptiska. 

– Det finns också en splittring i alla partierna inför denna fråga. I väljarnas ögon är den kanske inte partipolitisk på det sättet. Att ”nu är jag socialdemokrat och då tycker jag så här”. Så det finns både motståndare och förespråkare i denna fråga i alla partier, säger Toivo Sjörén.   

Generellt – oavsett vilket parti man sympatiserar med – har snabbtågen starkare stöd bland män än bland kvinnor, men det är också en större andel av männen som är motståndare till satsningen. Bland kvinnorna är en mycket stor andel, 40 procent, tveksamma i frågan.

Vidare är det en klart högre andel yngre än äldre som är positiva. Motståndet ökar med åldern – i gruppen 65 år och äldre är 53 procent mot satsningen på höghastighetståg.

Regionalt sett är man mest positiv om man bor i Göteborgsområdet, där 52 procent är för och 25 procent emot. Mest skeptisk är man i Sydsverige, där 48 procent är emot och 25 procent för. I Stockholmsområdet är det lika många som är för som är emot, och nästan lika många som är tveksamma.

SJ:s vd: Sverige har redan passerat kapacitetstaket

Vd:n för statligt ägda SJ, Crister Fritzson, är positiv till att bygga nya stambanor.

Vad är ditt bästa argument för nya stambanor? 

– Att vi i Sverige redan har passerat kapacitetstaket på järnvägen och måste bygga nya stambanor. Annars kommer vi snart att behöva minska antalet tåg, eller köra långsammare. Tåget är det bästa sättet att resa som tar oss in i framtiden utan att skada den.

Vilka är de största riskerna/nackdelarna enligt dig med att bygga nya stambanor? 

– Byggnadssättet. En etappvis, utdragen byggprocess försenar för Sverige att nå utsläppsmålen.

Såhär tycker väljarna i frågan – parti för parti.
Den här grafen visar hur många väljare i olika åldrar som är för snabbtågen.
Såhär många är för respektive mot av samtliga i mätningen.

Så gjordes mätningen

Målgrupp: Allmänheten 18-79 år. 

Fråga: Utifrån vad du känner till om förslaget om att investera i höghastighetsjärnväg i Sverige, skulle du säga att du är för eller mot förslaget? Enligt Trafikverket beräkningar skulle kostnaden bli 230 miljarder kronor.

Undersökningsperiod: 22-14 oktober 2019. 

Metod och urval: Webbintervjuer i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade panel.

Antal genomförda intervjuer: 1 047.

Restider med höghastighetståg

Stockholm-Göteborg: 2 timmar

Stockholm-Malmö: 2 timmar och 30 minuter

Stockholm-Köpenhamn: 3 timmar

Stockholm-Norrköping: 45 minuter

Stockholm-Linköping: 1 timme

Stockholm-Jönköping: 1 timme och 20 minuter

Göteborg-Linköping: 1 timme

Göteborg-Jönköping: 40 minuter

Malmö-Jönköping: 1 timme och 10 minuter

Malmö-Linköping: 1 timme och 30 minuter

Källa: SJ. 

LÄS MER: Sabunis utspel om snabbtåg skakar regeringen 

Statsvetaren Jenny Madestam om undersökningen

Statsvetaren Jenny Madestam om undersökningen.