Expressen TV blir som enda svenska tv-aktör en del av Facebooks partnersatsning på videojournalistik. Partnerskapet innebär att Expressen TV dagligen producerar nyhetsprogrammet ”Bara nyheter”, som publiceras exklusivt för Facebook-användarna på flera av Expressens sidor.
”Bara nyheter” är ett nyhetsformat som sammanfattar de viktigaste händelserna för dagen inom nyheter, sport, nöje, ekonomi och utrikes.
– ”Bara nyheter” är ett rappt program som summerar nyhetsdagen på ett par få minuter. Perfekt för våra användare på Facebook som i flödet vill få koll på nyhetsläget och vara uppdaterade, säger Bella Levy, chef för Expressen TV.

”Vårt mål är att alltid vara snabbast”
Premiäravsnittet av ”Bara nyheter” går av stapeln på tisdag kväll och kan ses på Facebooksidorna Expressen, Expressen story och Expressen TV.
– Vi producerar program och sänder live via flera olika plattformar dagligen, alltid anpassat för tittarna, beroende på vart de befinner sig och tid på dygnet. Vårt mål är att alltid vara snabbast med det senaste och att alltid vara där det händer, när det händer, säger Bella Levy och tillägger:
– Det är kul och bra att vi nu kan leverera en bra mix av nyheter på ännu ett sätt till våra tittare. De kan känna sig trygga med att vi finns där de är, med de senaste och största nyheterna för dagen.
Internationella mediebolag del av partnerskapet
Stora mediebolag runtom i världen såsom BBC, Channel 4 och CNN har sedan förra året varit en del av Facebooks satsning på kvalitativ och engagerande videojournalistik exklusivt framtaget för Facebook Watch.

Bland de europeiska medier som nu ansluter sig till partnerskapet finns förutom Expressen TV även brittiska The Sun och The Times, tyska Bild och Focus samt franska Le Monde och BFMTV.
– ”Bara nyheter” utför Expressens nyhetsuppdrag på Facebook och det är otroligt kul att göra en nysatsning på genomarbetade tv-nyheter specialanpassade för den stora publiken i den här kanalen, säger Klas Granström, tillförordnad chefredaktör och ansvarig utgivare på Expressen.
John Severinson är chef för Facebooks strategiska partnerskap.
– Internet har under en längre tid utmanat beprövade affärsmodeller i nyhetsbranschen. Vår plattform ger nyhetspublicister nya möjligheter att nå och engagera sina läsare. Vi vill att Facebook ska vara en bra plattform för nyheter, både för läsare och för utgivare. Det krävs såväl kreativitet som vilja för att experimentera med nya format och hitta nya potentiella inkomstkällor. Därför är vi glada att Expressen tagit det här steget, och vi ser fram emot att lära oss tillsammans med dem, säger han.