Expressen kunde som första media visa bilder på Nord Stream-gasröret 80 meter under Östersjöns yta. Nu vinner reportaget pris för Årets bevakning vid Årets dagstidning-galan.
”När gasledningen Nord Stream exploderade i Östersjön, gav händelsen snabbt upphov till spekulationer i skuggan av Rysslands invasion av Ukraina. Med innovativa och djärva journalistiska metoder söktes själva källan upp för att ta reda på vad som egentligen hänt”, lyder motiveringen från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Bakom jobbet står de grävande reportrarna Erik Wiman och Mattias Carlsson och fotografen Alex Ljungdahl. Allt skedde under ledning av grävchefen Christian Holmén.

”Man bestämmer sig – sen gör man jobbet”
Flerfaldigt prisade Erik Wiman säger att de alla är ”väldigt stolta”.
– Vi är grävreportrar med rötterna i fältarbetet och skolade på kvällstidning. Man bestämmer sig, sen gör man jobbet. I det här fallet överträffade genomslaget allt vi kunde föreställa oss. Otroligt roligt att Expressen satsar och gör det ingen annan gör.
– Det är ett mycket hedrande pris, som undersökande reporter tvingas man ständigt leta efter nya metoder och vägar för att hitta fram till sanningen. I det här fallet ledde det oss 80 meter under vattnet. Och resultatet blev världsunika bilder, säger Mattias Carlsson.
Även Alex Ljungdahl kommenterar vinsten:
– Väldigt roligt att den visuella journalistiken får ta en så stor plats i den så speciella nyhetsbevakningen under året. Ärofyllt att få vara en del av Expressens otroligt kompetenta grävgrupp.

– Kriget har påverkat oss alla, personligt och professionellt. Flera av grävgruppens reportrar reste som krigskorrespondenter till Ukraina. Här hemma avslöjade de hur svenska storföretag gjorde affärer med Putins kärnvapenindustri. Att göra allt för att försöka få fram vad som egentligen hände där ute på Östersjöns botten var en självklarhet, säger grävchefen Christian Holmén.
Pris för annonsaffär
Ytterligare ett pris under galan går till Bonnier News och Apollo för Årets annonsaffär.
”På ett klokt sätt har man paketerat formatet ”Featurenative” för att skapa nya affärsmöjligheter med syfte att få läsaren att stanna längre”, går att läsa i motiveringen som nämner en kampanj med hög kreativitet, inspiration och kvalitet.
”Featurenative” har god framtida potential och kan inspirera andra varumärken att se nya möjligheter i Bonnier News mediekanaler”, fortsätter juryn.
– Jag är så glad över detta! Ibland blir ett samarbete med en kund något alldeles speciellt, och det som vårt fantastiska team har skapat tillsammans med Apollo är verkligen något utöver det vanliga. Det har varit en fantastisk resa från start till landning, säger Mats Dicklén, Head of Brand Studio, som producerat den prisade kampanjen.
Apollos kommunikationschef Sandra Miller Kinge instämmer:
– Vi är otroligt stolta över teamet på Apollo som tillsammans med några av branschens främsta journalister och kreatörer gjort det där lilla extra för att berätta om upplevelserna på våra resmål.