Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Expressen låter sig inte påverkas av hot"

Efter Expressens avslöjande filmer har påstådda SD-sympatisörer startat en kampanj där man uppmanar annonsörer att bojkotta Expressen.

Expressens avslöjanden kring Sverigedemokraterna har väckt upprördhet.

Påstådda sympatisörer till SD har startat en kampanj på internet och skickar mejl till Expressens annonsörer med uppmaningar om bojkott.

– Expressen låter sig förstås inte påverkas av hot, säger chefredaktör Thomas Mattsson.

Bråket på Kungsgatan 2010 som SD-toppen Kent Ekeroth förevigade med sin filmkamera, visades på Expressen.se förra veckan.

Av filmen framgår att Sverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Erik Almqvist häver ur sig rasistiska och sexistiska glåpord. Han, Kent Ekeroth och Christian Westling beväpnar sig även med järnrör.

Uppmanar till bojkott

I samband med avslöjandet har sympatisörer skickat ut ett mejl som uppmanar annonsörer att bojkotta Expressen, på initiativ av en ledarskribent på sajten Fria tider. Ett uppror på Facebook har också startats under namnet "Stoppa svenskfientlig annonsering".

En av dem som är delaktig i kampanjen är sverigedemokraten Robert Stenkvist.

Inför valet 2010 fanns han med på plats 29 på Sverigedemokraternas riksdagslista.

– Ni kan skriva vad ni vill, ni kommer undan med vad som helst. Det enda som biter på tidningar är pengar, men jag tror inte att annonsörerna kommer att bojkotta, fast jag bryr mig inte, säger Robert Stenkvist.

Partiet säger sig dock inte stå bakom kampanjen på något sätt.

– Det här är inget som vi har något med att göra. Det är inget som berör oss helt enkelt, säger Eric Myrin, pressekreterare på Sverigedemokraterna.

Thomas Mattsson säger att Expressen inte låter sig påverkas av hot om annonsbojkotter.

– Jag föreställer mig också att företag som köper reklam i allmänna nyhetsmedier inte heller förhåller sig till såna här kampanjer, säger han.

Hotas med negativa recensioner

I mejlen som sprids till företagen står det också att de ska straffas med negativa recensioner på Rejta.se om de inte slutar att annonsera i Expressen och Aftonbladet. Mobiloperatören Tre har fått flera mejl.

– Vi är mobiloperatörer och svarar dem väldigt artigt att de har rätt att ha sina politiska åsikter, liksom tidningarna har rätt att driva sina åsikter, och vi lägger oss inte i varken det ena eller det andra, säger Erik Hörnfeldt, informationsansvarig på Tre.

Inte heller Resia låter sig påverkas av påtryckningarna.

– Nej, det gör vi inte, utan vi har redan gjort bedömningen att vi annonserar i tidningar som är publicistiskt oberoende, vilket vi anser Expressen vara, säger Ingela Schönning, kommunikationschef på Resia.

 

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!