Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Expressen kan vinna pris för Premium och Föreningsliv

Johanna Odlander är chef för Expressen Premium.Foto: OLLE SPORRONG
På Expressen Premium kan du läsa om elitskolan Enskilda gymnasiet i Stockholm.
Expressen Premium har tidigare skrivit om svenska män som lever i celibat ofrivilligt.
Magda Gads texter är uppskattade av Premium-läsarna.
På Expressen Premium hittar du även lokala granskningar.
Föreningslivs Eldsjälsgalan kan vinna pris.
Föreningsliv syns också på SportExpressen där det löpande publiceras artiklar om föreningslivet i Sverige.
Eldsjälsgalan i Expressens papperstidning.
1 / 8

Expressen har två finalister i den prestigefyllda tävlingen European Digital Media Awards 2020:

Premium och Föreningsliv Eldsjälsgalan.

– Det är riktigt glädjande att människor är beredda att betala för journalistik, säger Johanna Odlander, chef för Expressen Premium.

Varje år arrangerar Wan-Ifra (World Association of Newspapers and News Publishers) tävlingen European Digital Media Awards.

I år har Expressen nominerats i två kategorier.

Premium – en digital prenumeration som ger dig tillgång till allt Expressens innehåll – kan vinna pris i kategorin ”bästa strategi för betalt innehåll”.

Föreningsliv Eldsjälsgalan – en tävling som arrangeras av Folkspel i samarbete med Bonnier News Brand Studio – kan vinna pris i kategorin ”bästa native-annonsering/branded content-kampanj”.

Premiumchefen: ”Saknar motstycke”

Johanna Odlander, chef för Expressen Premium, säger att det känns ”otroligt” att Expressen inte hade en prenumerationstjänst för drygt ett år sedan. 

– Vår extrema tillväxt från 0 till 70 000 digitala prenumeranter på ett år saknar motstycke, inte bara i Sverige utan sannolikt även i resten av Europa. Det är därför vi är finalister i den här tävlingen, säger hon.

Johanna Odlander fortsätter:

– Vi vill göra världen begriplig och ge våra prenumeranter angelägna reportage och granskningar, men också underhållning och guidande artiklar som gör vardagen enklare. Det känns roligt att det uppmärksammas.

Expressens marknads- och analyschef Josefina Rickardt säger att det är ”otroligt roligt” att jobba med Premium:

– Vi kommer våra läsare så mycket närmare och den snabba tillväxten bevisar att det går att ta betalt för journalistik på nätet.

”Föreningsliv har utvecklat SportExpressen”

Jonathan Olsson, försäljningschef koncept på Bonnier News Sales, kommenterar att Föreningslivs Eldsjälsgalan kan vinna pris:

– Vi är otroligt stolta över den här nomineringen och det förtroende som vi får av Folkspel i vårt unika samarbete. Vi har arbetat tillsammans i fem års tid och ständigt utvecklat och optimerat affären. För oss är det extra roligt att få jobba med en kund vars största uppgift är att värna om det svenska föreningslivet som är så viktigt för så många.

Föreningsliv syns inte bara på Eldsjälsgalan, utan även på SportExpressen där det löpande publiceras artiklar om föreningslivet i Sverige.

– Föreningsliv har utvecklat SportExpressen och tagit oss närmare våra läsare och tittare. Vi gör sportjournalistik nu som vi inte gjorde i samma utsträckning tidigare. Det är en satsning som vi är stolta över och som förhoppningsvis kommer växa ännu mer framöver, säger Expressens sportchef Pär Andersson.

Vinnarna koras den 22 april.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.