Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Expressen kan bli Årets dagstidning

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Peter Frey, produktutvecklingschef, Josefina Rickardt, chef för publikinsikter, Anna Arvidsson, chef för Bonnier news brand studio, och Magda Gad, reporter.

I kväll kan Expressen som en av tre nominerade ta hem priset Årets dagstidning.

Juryn framhåller den digitala utvecklingen som en av anledningarna.

– Expressen lyckas i ett extremt högt digitalt tempo utveckla journalistiken i nya kanaler och samtidigt vårda tidningens själ, säger Expressens kulturchef Karin Olsson.

Branschtidningen Dagens Media bjuder tillsammans med TU in till Årets dagstidning. Expressen är, tillsammans med Nerikes Allehanda och Nyheter 24, nominerade i helhetspriset för Årets dagstidning.

– Förra året gjorde vi en rad angelägna publiceringar. Vår tecknade etta med Charlie Hebdo-redaktionens sista satirbild var ett starkt ställningstagande och fick storuppmärksamhet, liksom förstasidan med bilden på den drunknade Alan som följdes av en insamlingskampanj till Röda korset. Vår artikelserie om Rumänien och tiggarna är också journalistik att vara väldigt stolt över, säger Karin Olsson.

"Det är ett gott betyg"

Redaktionschef Magnus Alselind ansvarar för nyhetsarbetet.

– För att få fram sanningen krävs vid enstaka tillfällen arbetsmetoder som wallraffjournalistik där vår hälsoreporter Anna Bäsén är ledande. Det är ett gott betyg till det intensiva nyhetsarbetet på redaktionen att Anna nu nomineras till Guldspaden efter att Magda Gad utsetts till Årets journalist och Terese Cristiansson belönats med Nils Horner-priset, säger han.

Även på annonssidan har Expressen tagit stora digitala kliv framåt, med mycket fokus på tv.

– När tittarsiffrorna svarar upp mot all förväntan bevisar det att vi gör rätt saker på marknaden och är rustade för morgondagens affärer, säger försäljningsdirektör Alexander Lydecker.

Juryns motivering

"Med tillförsikt och självförtroende ser Expressen till att utnyttja det bästa av digital teknik och omskapar redaktionen till en välintegrerad datadriven motor som klarar allt från sälj till kulturjournalistik. Tidningen vet att lönsamhet och tydligt utgivarskap går hand i hand. Angelägen och avslöjande journalistik, även på engelska och rumänska, visar innovationsförmågan och hur man odlar publikens vetgirighet. Kampen med konkurrenten har uppenbarligen varit stimulerande. Expressen har återfått sitt sting."

UTVECKLING

Peter Frey

Under året har Expressens digitala tjänster lyfts till en ny nivå.

'' Jag är oerhört stolt över att vi kommit så långt i uppbyggnaden av en ny utvecklingsavdelning. Utvecklingen av våra produkter har resulterat i ökad trafik och ökade intäkter. Dessutom bidrar vi till ett modernt nyhetsberättande, säger produktutvecklingschef Peter Frey.

FÖRSÄLJNING

Anna Arvidsson.

Expressen har även nominerats i Årets kampanj för Motorklubben.

'' I den digitala transformationen som sker hos oss och våra kunder är det extra roligt att ett koncept som Motorklubben är nominerat. Där bevisar vi att tv-program i samband med relevant content och räckvidd engagerar vår publik, säger Anna Arvidsson, chef Bonnier news brand studio."

REDAKTION

Magda Gad.

"Därför kommer tiggarna" utmärker sig som en av Expressens satsningar under året.

''Det är med kängorna på marken som vi journalister kan ta reda på vad som händer. Och det som händer nu är mer omvälvande än det har varit sedan världskrigen. Det skrivs historia och Expressen tar både journalistiken och de drabbade på allvar, säger reporter Magda Gad som levde i Rumänien i nästan två månader."

ANALYS

Josefina Rickardt.

Analysavdelningen arbetar tajt med redaktionen och följer publiken i realtid.

'' Vi arbetar som en kvällstidning genom att vara snabbare, rappare och gå rakt på sak. Vi har rekryterat talanger som är specialister och använder de modernaste verktygen så att vi kan lägga vår tid på analys och insikter", säger Josefina Rickardt som är chef för publikinsikter.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.