Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hon är Nordkoreas nya propagandavapen

Klipp från i juni: Nordkorea bryter all kommunikation med Sydkorea
Un A är programledare för ”Echo of truth”, en nordkoreansk propagandakanal på Youtube.Foto: ECHO OF TRUTH
Nordkoreas ledare Kim Jong-Un vill sprida en mjukare, modernare bild av Nordkorea. Sociala medier är ett nytt vapen.Foto: ????? / AP TT NYHETSBYRÅN
Un A i snabbköpet i Pyongyang.Foto: ECHO OF TRUTH
Nordkoreas huvudstad Pyongyang.Foto: JON CHOL JIN / AP TT NYHETSBYRÅN

Un A är ung, kvinna och hon gillar att visa upp livet i Pyongyang.

Hon är också Nordkoreas senaste propagandavapen.

Kim Jong-Un vill sprida en mjukare bild av landet genom sociala medier.

Filmerna med Un A går att hitta på Youtube. Programmet heter ”Echo of truth”  – ”Sanningens eko” – och har sedan starten 2017 lyckats samla på sig över 34 000 abonnenter världen över.

Hemma i Nordkorea är det förstås få som kan se henne. Nordkoreaner har ingen tillgång till internet, bara en inhemsk, hårt censurerad version.

Och det är tydligt att Un A vänder sig till en internationell publik. Hon talar exempelvis engelska och om inslagen är på koreanska så textas de.

Och detta är en bra bit från traditionell nordkoreansk propaganda, med sina ofta hotfulla militärbilder och oändliga hyllningar av landets ledare Kim Jong-Un, hans far Kim Jong-Il och farfar, Kim Il-Sung, det vill säga de tre ledare som styrt landet sedan Nordkoreas grundande, 1948.

Och Un A ger onekligen ett vänligare intryck än nyhetsankaret Ri Chun-hee. Ni har säkert sett Ri någon gång på tv. Det är hon som med bombastisk, teatralisk röst brukar proklamera viktiga nyheter på de statskontrollerade nordkoreanska tv-nyheterna.

Nyhetsankaret Ri Chun-hee, en veteran på de nordkoreanska nyheterna.Foto: KOREAN CENTRAL TELEVISION

Men syftet med ”Echo of truth” är något helt annat. Det är ett försök av Nordkoreas Propaganda och agitations departement – det heter så – att visa upp en mjukare bild av landet, att övertyga tittarna att Nordkorea inte är så annorlunda trots allt.

Så Un A guidar runt på Pyongyangs tunnelbana, hon tar tittarna med sig till snabbköpet med välfyllda hyllor och hon åker skrikande av förtjusning berg- och dalbana på ett nöjesfält.

Priset på matvaror dols i klippen

Den uppmärksamma tittaren upptäcker ibland en del udda detaljer. Som att prislapparna i snabbköpet är pixlade och det är även en del byggnader i Pyongyang.

Så här kan det sedan låta när Un A introducerar ett avsnitt om idrott där hon själv löptränar längs Taedong-floden i Nordkoreas huvudstad:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=BvaaLpzKeeo&feature=emb_logo

– I dag ska jag visa vad det koreanska folket gör på sin fritid, ok? Jag skulle påstå att det mest populära sättet att tillbringa tiden för oss är sport, som basket, volleyboll och bordtennis.

Men inte heller i sådana här tämligen harmlösa rapporter, så kan Un A helt låta bli att lovorda landets ledare. Som när hon i samma inslag konstaterar:

– All denna entusiasm för idrott började tack vare vår Respekterade Ledare. Han instruerade personligen folk att träna mer.

Un A guidar runt tittarna på Pyongyangs tunnelbana.Foto: ECHO OF TRUTH

Un A sänds ibland också ut för att ”granska” uppgifter i internationella medier, som att det uppstått brister i matbutikerna när folk panikhamstrat inför coronapandemin.

I det inslaget går hon runt och intervjuar shoppare och personal och visar varorna på hyllorna.

– Jag tror att ”fake news” är det sista vi behöver i en så här viktig kamp mot covid-19, säger hon.

Vill skapa en bild av Nordkorea som ett normalt land

Det stämmer att en del i främst huvudstaden Pyongyang har fått det ekonomiskt bättre under Kim Jong-Un. Han har satsat på att bygga upp liten medelklass som har råd att handla i de nya snabbköpen, gå på restaurang och skaffa sig smarta telefoner (även om de bara kommer åt det lokala nätet).

Det är den bild som visas upp i ”Echo of Truth”. Och alltid från huvudstaden Pyongyang. Den ekonomiska utvecklingen på landsbygden släpar långt efter och enligt en FN-rapport i fjol lider så mycket som 40 procent av nordkoreanerna av matbrist.

– Idén är att skapa en bild av Nordkorea som ett normalt land, som kan få utlänningar att tro att detta bara är ännu ett annat land där folk lever vanliga liv, säger Kang Dong-Wan, Nordkoreaexpert vid Dong-A universitet i Busan till New York Times.

Propagandan ska fånga en internationell publik

Propagandadepartementet fick en ny chef i december, Ri Il-Hwan, och han har satsat mer resurser på att fånga en internationell publik via sociala medier. Det finns fler produktioner än ”Echo of Truth” och även de påstås visa nordkoreansk vardag.

Men hyllningarna till Nordkoreas ledare är aldrig långt borta. Som när en liten flicka får nya skor, en ryggsäck och lite andra prylar i present och när mamma frågar vad hon ska göra för att förtjäna allt detta, svarar:

– Jag kommer att göra kommendören lycklig.

Hon menar förstås Kim Jong-Un.

Dennis Rodman om Nordkorea.