Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Expressen fälls
för vapenbrott

Foto: Tomas Leprince

En granskning av vapenhandeln i Malmö ledde till att de i tingsrätten dömdes för inblandning i vapenbrott.

I dag fastställde hovrätten tingsrättens dom: Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, reportern Diamant Salihu och dåvarande nyhetschefen Andreas Johansson döms för vapenbrott.

Flera experter höjer nu kritiska röster mot hovrättens besked - som de menar hotar den granskande journalistiken.

Tidigare vapenköp av svenska journalister i journalistiskt syfte

1967 publicerade FiB Aktuellt en artikel med ett reportage om hur Jan Guillou och

Arne Lembergs 1967 köpte en kulsprutepistol med tillhörande patroner och magasin

1981 publicerade Kvällsposten en artikel om hur en kpist som var till salu och som tidningen överlämnade till polisen.

I december 1995 publicerade Aftonbladet artiklar om hur tidningen hanterat en revolver.

I november 2006 publicerade Expressen ett reportage om hur tidningens reporter med hjälp av dykare funnit en revolver i en sjö. Revolvern var laddad med flera patroner. Revolvern benämndes Mockfjärdsrevolvern och vapnet antogs kunna ha betydelse för utredningen av mordet på Olof Palme.

Inte i något av dessa fall väcktes åtal mot tidningarna och dess medarbetare.

Det var i oktober 2010 som Expressen granskade vapenhandeln i Malmö. Det skedde under en period då staden drabbades av ett flertal skottlossningar på öppen gata, varav flera med dödlig utgång och serieskytten Peter Mangs gäckade polisen.

Som en del av sin granskning köpte Expressen en av de många insmugglade pistoler i staden, och lämnade över den till polisen.

Granskningen ledde till en dom i tingsrätten där Expressens chefredaktör Thomas Mattsson dömdes för anstiftan till vapenbrott, dåvarande nyhetschefen Andreas Johansson för medhjälp till vapenbrott och reportern Diamant Salihu för vapenbrott.

Domen överklagades, och i dag, tisdag, meddelade hovrätten att de fastställer tingsrättens dom.

I hovrättens domskäl står det bland annat: "Syftet med uppdraget – att undersöka om det var lätt att få tillgång till illegala vapen i Malmö – hade uppnåtts redan när Diamant Salihu fick erbjudande om att köpa vapnet.

Påföljden blev, precis som i tingsrätten, villkorlig dom och dagsböter.

– Det är naturligtvis tråkigt att hovrätten gör bedömningen att det viktiga journalistiska arbetet vi gjorde var brottsligt, säger Andreas Johansson, tidigare nyhetschef på Expressen.

"En olycklig dom"

Facktidningen Journalistens chefredaktör Helena Giertta har tidigare uppmärksammat fallet. Bland annat skrev hon att "det var uppåt väggarna fel" att det blev fällande dom i tingsrätten. Efter dagens dom från hovrätten säger Giertta:

– Det är en olycklig dom. Jag tror att det kanske för med sig att viktig samhällsjournalistik kanske inte kommer att bli gjord.

Hon får medhåll av yttrande- och tryckfrihetsexperten Nils Funcke:

– Risken är att det blir en allt för stor försiktighet för vad man vidtar för åtgärder för att införskaffa information. Det är den stora faran med att hovrätten vidhåller påföljden för Expressens medarbetare, säger Funcke.

Läs även Expressens chefredaktör Thomas Mattssons blogg om hovrättens besked och Journalistförbundets ordförande Jonas Nordlings skriftliga uttalande där han fördömer domen.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.