Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expressen dominerar i sociala medier

– Bekräftar att Expressens journalistik verkligen berör, säger Emma Malmlöf, chef för sociala medier på Expressen. Foto: OLLE SPORRONG

Expressen dominerar i sociala medier.

Det framgår av en kartläggning gjord av medieprofilen Emanuel Karlsten i en artikel på Breakit.

– Att så många engagerar sig dag efter dag i den breda mix av ämnen som vi delar i sociala medier bekräftar att Expressens journalistik verkligen berör, säger Emma Malmlöf, chef för sociala medier på Expressen. 

I podcasten ”Mediepodden” berättar journalisten Emanuel Karlsten och kommunikationschefen Olle Lidbom om vilken typ av nyheter som fick störst spridning 2018.

Kartläggningen har gjorts med hjälp av verktyg som Buzzsumo och Crowdtangle och avser alla svenska sajter. 

Listan består av tio artiklar med detaljerad information om antal delningar, kommentarer och reaktioner. Emanuel Karlsten berättar i podden att Expressen dominerar listan – på hälften av punkterna.

Expressen dominerar listan

På andra, tredje, femte, sjätte och tionde plats syns artiklar från Expressen och samtliga har över 100 000 reaktioner.

”Till slut är det intressant att se hur Expressen totalt dominerar listan, fem av tio placeringar kommer från kvällstidningen. Nästan alla med politisk profil, men några är även raka nyheter”, skriver Emanuel Karlsten på Breakit.

Expressens mest engagerande artiklar 2018:

MP-förslaget: Skatt när du storhandlar med bil 

160 000 reaktioner fördelat på: 46% likes, 44% kommentarer, 7% delningar.

 

Mamman dog, nu ska sexårigen Denis utvisas 

149 000 reaktioner. 60% likes, 26% kommentarer, 7% delningar.

 

Eric, 20, sköts till döds av polis 

119 000 reaktioner: 50% likes, 38% kommentarer, 8% delningar.

 

Debatt: Uppfostra ditt eget barn och sluta skyll på lärarna 

118 000 reaktioner: 78% likes, 7% kommentarer, 11% delningar.

 

Svenska pensionärer är fattigast i Norden 

103 000 reaktioner: 66% likes, 18% kommentarer, 18% delningar.

Källa: Breakit.

– Via sociala medier och framför allt på Facebook får vi chans att nå ännu fler läsare med det nyhetsinnehåll som vi har på Expressen och för många är vi redan här den primära nyhetskällan. Här har vi också en värdefull dialog med våra följare och tar dessutom emot många bra tips på händelser som de uppmärksammar oss på, säger Emma Malmlöf, chef för sociala medier på Expressen.

– Att så många engagerar sig dag efter dag i den breda mix av ämnen som vi delar i sociala medier bekräftar att Expressens journalistik verkligen berör. Listan över artiklarna som fått flest att reagera visar också det nyhetsfokus vi har i våra sociala kanaler, säger hon.

Expressen engagerar mest av Sveriges mediehus i sociala medier

På Facebook är Expressen en av de största bland svenska medier sett till engagemanget under 2018 då man tittar på totalt antal reaktioner, gilla-markeringar och delningar.

 

I fjol gjorde även medieakademin en kartläggning om vem eller vilka som är mäktigast i Sverige på sociala medier och precis som 2017 blev Expressen etta på listan.

Satsningen på Google-sök har gjort att Expressen blivit en av Sveriges största sidor i sökmotorn. Bland tidningar och nyhetskanaler är Expressen störst, med nästan 60 procent större synlighet än tvåan, Aftonbladet. (Källa: Sistrix visibility index)

 

Föj oss på Facebook du också!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!