Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kvinnans sår var fullt av maskar

Kvinnan på bilden är anhörig till en kvinna som avled på ­Rosengården i höstas. Hon är mycket kritisk till vården som hennes mamma fick där: "Jag hoppades att hon skulle få dö på sjukhuset i stället." Foto: Roger Vikström
Vårdhemmet Rosengården i Stockholm. Foto: Roger Vikström
Attendos informationschef Charlotte Dimming.

Kvinnan i 95-årsåldern åkte akut från vårdhemmet Rosengården i ­Stockholm till Karolinska universitetssjukhuset.

Där upptäckte personalen att det kryllade av maskar i ett sår på hennes ben - som fick amputeras akut.

Nu slår både anhöriga och vårdpersonal larm om boendet.

- Så hemska saker som hände där har jag varken sett förr eller senare, säger sjuksköterskan Yvonne Karlsson som jobbade på Rosengården i somras.

Larm från anhöriga till boende på hemmet

"NU HAR HON SKITIT PÅ SIG IGEN"

En kvinna beskriver sin mammas situation på boendet i en anmälan till stadsdelsnämnden:

"Jag hoppas att det blir en ändring till stånd så att fler gamla, sjuka och hjälplösa människor slipper att vårdas på Rosengården och känna ångest och rädsla som mamma gjorde... När man arbetar med gamla och sjuka så måste man faktiskt behandla dem värdigt och med respekt, de ska inte behöva höra att 'nu har hon skitit på sig igen."

"MAMMA VAR RÄDD FÖR EN UR PERSONALEN"

En anhörig till en kvinna som avled på Rosengården i höstas berättar för Expressen:

"En del ur personalen var trevliga, men det var tydligt att mamma var rädd för en av dem. Vi fick hela tiden kämpa för att hon skulle få den vård hon hade rätt till. Mamma var sjuk men klar i huvudet. De gånger hon var extra orolig och ringde mycket på klockan upptäckte jag att de hade dragit ur sladden till larmet. Några månader innan hon dog sade hon till mig, jag tror att hon syftade på boendet, att: 'Du förstår, jag orkar inte det här."

"FLERA ALLVARLIGA INCIDENTER"

En rad anhöriga skriver i en anmälan till socialstyrelsen samt till Hägerstens och Liljeholmens stadsdelsförvaltning:

"Vi anser att det inte finns tillräckligt med personal för att ge vår mamma den hjälp hon behöver... Olika allvarliga tillbud (vad har maskats av socialstyrelsen, reds anmärkning) har drabbat mamma alltsedan inflyttningen... På grund av det har vi anledning att befara att avdelningen återkommande lämnas obemannad."

ATTENDOS SVAR ANGÅENDE ANMÄLNINGARNA FRÅN DE ANHÖRIGA

Informationschef Charlotte Dimming: "Det som verksamhetschefen drog sig till minnes var en situation på en av avdelningarna där det kom in spridda klagomål om att det var för lite personal. Det har åtgärdats genom att en extra person har satts in."

Larm från sjukhuspersonal

"TÅRNA ÄR RÖDA OCH DÄR ÄR MASSOR MED MASKAR SOM KRYPER RUNTIKRING"

Ur en akutjournal från karolinska universitetssjukhuset i Huddinge från juli 2011, gällande en kvinna i 90-årsåldern som kom in akut från Rosengården:

" Patient i sidoläge, verkar som att hon har kontraktur i båda benen... Höger ben bedrövlig syn med hela första strålen som är svart med underliggande pus (var) och maskar som kommer ut inifrån. Vänder på foten och man ser att resten av tårna är röda och där är massor med maskar som kryper runtikring. Även runda öppna sår..."

"DEMENTA RAMLADE UR SÄNGARNA HELA TIDEN"

Sjuksköterskan Yvonne Karlsson arbetade på Rosengården i somras berättar:

"De som var dementa ramlade ur sina sängar hela tiden. Det fanns inte tillräckligt med personal för att ta hand om dem. En kvinna fick åka in och sys hela tiden och var helt blåslagen. Men hon hade inga anhöriga, så därför ansågs det inte lika viktig med henne."

 

"Om det inte fanns något annat ställe skulle jag ändå

aldrig sätta min mamma där, aldrig i livet, jag skulle hellre sköta henne hemma. Man går mot en säker död där, det gör vi väl alla, men på ett så onödigt sätt."

Under året har det kommit in flera anmälningar till socialstyrelsen och stadsdelsnämnden i Hägersten-Liljeholmen i Stockholm från anhöriga till boende på Attendo-drivna vårdhemmet Rosengården i Midsommar­kransen.

En kvinna som Expressen har varit i kontakt med, vars mamma avled på vårdhemmet i ­höstas, har inte orkat anmäla Rosengården men berättar att hon är mycket kritisk till mammans vård.

Vid ett tillfälle hittade de anhöriga sin mamma avsvimmad i matsalen, något som personalen inte hade upptäckt, berättar hon. Andra gånger upptäckte dottern att sladden var utdragen ur mammans larmklocka.

- De gånger hon var extra orolig och ringde mycket drog de helt enkelt ur den.

- Jag hoppades att hon skulle få dö på sjukhuset i stället. Det kändes mycket värdigare. Så blev det som tur var, jag vågar inte ens tänka på hur det skulle ha gått till om hon dött på vårdhemmet, säger hon.

Tvingades amputera benet

Sommaren 2011 inträffade en annan incident på Rosengården. En kvinna född 1916 som bodde på vårdhemmet fick åka akut till Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

I journalanteckningar som Expressen tagit del av beskriver akutpersonalen ­hennes ben som en "bedrövlig syn".

Ur ett sår på kvinnans ben kom svart vätska - och maskar. I journalanteckningarna står vidare: "Vänder på foten och man ser att resten av tårna är röda och där är massor med maskar som kryper runtikring".

Kvinnans ben fick amputeras akut och överläkaren på ortopeden skrev i ett brev att händelsen borde lex Sara-anmälas.

Enligt Attendo är det inget konstigt att det kan bli maskar i ett sår under sommarmånaderna.

- Det behöver inte nödvändigtvis ­innebära att man inte skött om såret. Enligt dåvarande verksamhets­chefen har det inträffade utretts, säger Charlotte ­Dimming, informationschef på Attendo.

Blev vittne till flera hemskheter

Sjuksköterskan Yvonne Karlsson ­jobbade på vårdhemmet Rosengården i sex månader med start i maj i år och berättar om svåra missförhållanden. Bland annat om dementa som ramlade ur sina sängar för att det inte fanns tillräckligt med ­personal.

- En kvinna fick åka in och sys hela tiden och var helt blåslagen. Men hon hade inga anhöriga, så därför ansågs det inte lika viktig med henne.

- Så hemska saker som hände där har jag varken sett förr eller senare, det måste komma fram, säger hon.

I juli var hon inne hos en patient som hon inte träffat tidigare, som fick plötsligt hjärtstopp.

- Jag blev så klart chockad och ringde ambulans, sedan påbörjade jag upp­livningsförsök. När ambulanspersonalen kom stod min närmaste chef och skrek på mig för att jag hade ringt ambulans, men jag visste inte om patienten var nollad eller inte det stod ingenstans.

Nollad innebär att inga återupplivningsförsök ska göras.

Händelsen ledde enligt Yvonne Karlsson till att provanställning inte förlängdes.

Har olika syn på saken

Enligt Attendos informationschef ­Charlotte Dimming gick det till på ett annat sätt:

- Verksamhetschefen hävdar att det inte var det som skedde. När hon kom in i rummet påpekade hon att det var viktigt att säkerställa att personen fick hjärt- och lung­räddning, det skedde inte just då, säger hon.

Men Björn Johnson som då var ansvarig läkare bekräftar att det finns problem på boendet.

- Jag anser att det finns utrymme för ­förbättringar, i övrigt hänvisar jag till min chef Cristina Jigström, säger han.

Hon är chef för landstingets läkar­insatser på äldreboenden i södra Stockholm och svarar Expressen via mejl:

"Jag har kännedom om och har avvikelsehanterat ärenden som avsett negativa medicinska händelser. Dessa har framförts till ledning och medicinskt ansvarig sjuk ­ sköterska."

Expressen har utan framgång sökt Attendos vd Henrik Borelius och styrelseordförande Hans Larsson via telefon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!