Sommaren 2000 - mitt under den värsta it-hysterin - publicerade Expressen en granskning av it-entreprenören Johan Staël von Holsteins bolag Icon Medialab. Bolaget hade växt explosionsartat och aktiekursen skjutit i höjden - sommaren 2000 värderades det till 4,9 miljarder kronor. Men bakom framgångsfasaden dolde sig en annan verklighet - bolaget visade en eskalerande förlust och löftena om framtida intäkter var bara tomma ord. Artiklarna publicerades precis före bolagsstämman och oron spred sig bland de drygt 14 000 människor som satsat pengar i bolaget.
"Vad är det som är värt något i Icon? Det finns inget att ta på - bara en massa fluffiga ord", sa en förtvivlad aktieägare till Expressen.
Bolagets styrelseordförande Björn Nordstrand bad sedan om ursäkt och avgick efter att bolaget gjort en förlust på 2,5 miljarder kronor år 2000. Aktiekursen hade då rasat med 95 procent.
Artiklarna gav reportern Peter Kadhammar Stora Journalistpriset 2000.