VEM TAR ÖVER? I dag presenteras Centerpartiet tre kandidater som vill ta över efter Maud Olofsson i höst. Foto: Cornelia Nordström
VEM TAR ÖVER? I dag presenteras Centerpartiet tre kandidater som vill ta över efter Maud Olofsson i höst. Foto: Cornelia Nordström

Experterna: Smart av C

Publicerad
Uppdaterad
Centerpartiet kämpar för att synas mer och vända de negativa opinionssiffrorna.
Partiets motdrag blir att öppna upp partiledarvalet och i dag presenteras tre kandidater som vill ta över efter Maud Olofsson i höst.
- Sympatiskt med en öppen process kring ett partiledarval, jämfört med de maktspel som skedde bakom kulisserna när Håkan Juholt valdes, säger PR-konsulten Birger Östberg.
Centerpartiet ligger farligt nära fyraprocentsgränsen i opinionsundersökningarna. I Sifos senaste väljarbarometer fick partiet bara 4,5 procent av rösterna. I går gick valberednings ordförande Stefan Tornberg ut på DN Debatt och berättade att det blir tre kandidater som får slåss om partiledarposten.
- Det har varit ett stort steg för partiet och säkert ett stort steg för kandidaterna, säger Stefan Tornberg.
Även i dag skriver får centerpartister utrymme på debattsidorna i DN, SvD och Dagens Industri. I DI skriver Anna-Karin Hatt själv, tillsammans med Carina Zetterström, om hur Centern ska förbättra för företagarna, medan en rad C-personer förespråkar Annie Johansson på DN Debatt. Och klockan 13 presenteras alltså kandidaterna.
PR-experterna applåderar.
- Det är ruskigt smart, då får de ett stort medialt genomslag två dagar i rad, säger Birger Östberg på PR-byrån Westander.

Amerikansk modell

Marianne Djudic, PR-konsult på Taste PR, tror att Centern sneglat på hur politiska urvalsprocesser går till i andra länder:
- Det är lite amerikanskt över modellen. Nu får de tre kandidaterna möjligheten att föra en dialog med väljarna och tala om vad de och Centern står för.
När Socialdemokraterna valde Håkan Juholt i våras så fick valberedningen kraftig kritik för sina stängda dörrar och maktspelet bakom kulisserna.
- En öppen process där kandidaterna träder fram och debatterar ge mer medial uppmärksamhet och det är positivt så länge inte det inte beskrivs som att partiet slits sönder av interna stridigheter, säger Birger Östberg.
De tre kandidaterna har fram till den 27 augusti på sig att presentera sig och sin politik. Sen vill valberedningen samla in alla röster för att lägga fram ett förslag på en kandidat till partiets stämma i slutet av september.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag