Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Experter sågar M:s nya höstkampanj

Tomas Tobé (M) visar upp delar av Moderaternas nya kampanj. Foto: Anna-Karin Nilsson
Expressens politiske kommentator K-G Bergström anser att Moderaternas budskap är alldeles för vagt. Foto: Cornelia Nordström

KARLSTAD. Moderaternas nya kampanjfilm ska tydliggöra partiets budskap och angriper både regeringen och SD.

Men filmen med M-ledaren sågas av experterna.

Budskapet är alldeles för vagt men det är ofta så med Anna Kinberg Batra, säger Expressens politiske kommentator K-G Bergström.

Det säger egentligen ingenting om Moderaternas politik, säger Nicklas Håkansson, stats- och medievetare vid Göteborgs universitet.

En ny höstkampanj lanseras av Moderaterna och i fokus står en film med Anna Kinberg Batra.

Filmen inleds med att M-ledaren står på sitt arbetsrum i riksdagen och blickar ut genom fönstret för att sen gå ner i garaget och sätta sig i baksätet på en bil som färdas genom ett höstfärgat, mulet landskap.

Till bilderna hörs Kinberg Batras röst:

”Det är höst i ett Sverige som börjar tvivla på framtiden där en av sju befinner sig i utanförskap och där vägen till första jobbet blir allt längre.”

– Den handlar om att vi tycker att Sverige är på väg åt fel håll. Vi tror att väldigt många känner att den här regeringen för Sverige åt fel håll och att det behövs ett politiskt parti som tar tag i utmaningarna, säger Tomas Tobé, M, partisekreterare, som berättar att filmen gjordes tätt inpå partistämman.

"Försökt fånga stämningen"

Under valrörelsen gjorde LO en film man döpte till ”Reinfeldts Sverige” – ett hårt angrepp på den dåvarande regeringen.

Har ni hämtat inspiration därifrån?

– Vi har framför allt försökt fånga in vad vi tycker är stämningen just nu, säger Tobé.

Expressen har visat filmen för Nicklas Håkansson, stats- och medievetare vid Göteborgs universitet, som har forskat om bland annat politisk kommunikation och propaganda.

Håkanssons analys är att partiets syfte med filmen är att etablera sin partiledare, framför allt internt, och behålla M-väljarna.

– Det man vill göra är att lyfta fram henne och visa henne mycket i närbild där hon är eftertänksam och reflekterande. Det är det man vill säga med bilderna i kombination med budskapet att det inte håller att tänka gammalt, säger han och kopplar syftet till den senaste tidens händelser:

– Den interna partidemokratin har på sistone firat flera triumfer på ledarskapets bekostnad, till exempel det senaste med decemberöverenskommelsen, säger han.

"Väldigt allmänt hållet"

Enligt Moderaterna vill man med filmen bli tydligare i sitt budskap. Ett mål man misslyckas med, anser Håkansson, som menar att partiet sedan Reinfeldts avgång varit oklar vad man står för.

– Budskapet är väldigt allmänt hållet. Det säger egentligen ingenting om Moderaternas politik, säger han.

Samtidigt menar han att det kan vara fel tid att försöka förmedla bilden av eftertänksamhet.

– Det är nog ganska svårt när man är ifrågasatt. Det hade varit en annan sak om det hade varit under Reinfeldts och Borgs tid när de hade starka förtroendesiffror, säger han.

Kinberg Batra nämner i filmen också flyktingkrisen och kritiserar både regeringen och SD för att ropa efter enkla lösningar.

”Om att höjda skatter är svaret och att de som flyr för sina liv bär skulden", säger hon.

Expressens politiske kommentator K-G Bergström har också sett kampanjfilmen och menar Anna Kinberg Batra är vag i sitt budskap.

– Det är uppenbart på stämman att i migrationspolitiken försöker Moderaterna att etablera sig som ett tredje alternativ mellan Sverigedemokraterna å ena sidan och Miljöpartiet, Vänstern och kanske också Centern, på andra sidan. Det märks väldigt lite av i den här filmen, säger han och fortsätter:

– Där är det den vanliga hetsen mot skattehöjningar och man antyder att regeringen tänker finansiera flyktingmottagandet med höjda skatter. Jag har ännu inte hört att regeringen har uttryckt det. Det är Sveriges kommuner och landsting som har gjort en teoretisk beräkning att kommunalskatten kanske måste höjas med två kronor till 2019, säger K-G Bergström.

Kampanjen, som enligt partiet kostar omkring 700 000 kronor, ska köras i Moderaternas sociala medieplattformar och pågår under tre veckor med start på måndag. En del av filmen visades under M-stämman i Karlstad innan Anna Kinberg Batra gick upp på scenen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!