Från vänster: PR-experten Paul Ronge ser en helt ny trend efter bråket mellan Reinfeldt och Dagens Nyheter. PR-experten Niclas Lövkvist tror inte att regeringen var ute efter att kritisera, utan att få ut sitt budskap. Foto: Roger Vikström, Stefan Forsell, Seamus Murphy och Scanpix
Från vänster: PR-experten Paul Ronge ser en helt ny trend efter bråket mellan Reinfeldt och Dagens Nyheter. PR-experten Niclas Lövkvist tror inte att regeringen var ute efter att kritisera, utan att få ut sitt budskap. Foto: Roger Vikström, Stefan Forsell, Seamus Murphy och Scanpix

Experter: Därför bråkar Reinfeldt med DN

Publicerad
Fredrik Reinfeldt kontrade på DN:s artiklar - och la ut en ljudfil från hela intervjun på regeringens hemsida.
- Det är ovanligt agerande från regeringens sida att man går ut och är så öppet kritisk mot en ledande dagstidning, säger PR-experten Niclas Lövkvist.
Fredrik Reinfeldt var inte nöjd med rubriksättningen och hur hans ord återgivits i en intervju med Dagens Nyheter.
Han svarade med lägga ut ljudfiler från intervjuer med DN:s reportrar på regeringens hemsida.

"Något helt nytt"

PR-experten Paul Ronge ser en ny trend.
– Det här är något helt nytt, säger han och fortsätter:
– Det är en maktkamp där det inte bara journalister som sätter dagordningen.
Paul Ronge kallar det piggt av statsministern.
– Det är välgörande. Och då DN också ska lägga ut intervjun i sin helhet kan läsarna själva avgöra vad som är rätt och fel.

Lyckat budskap

PR-experten Niclas Lövkvist:
– Skälet att man agerar från regeringens sida är att det är en oerhört känslig fråga.
– Men det är ovanligt agerande från regeringens sida att man går ut och är så öppet kritisk mot en ledande dagstidning, säger han.
Lövkvist fortsätter:
– Dagens Nyheter vet ju hur man gör journalistik och det är upp till deras redaktion att göra en bedömning på rubrik och så vidare. Men jag tror inte att regeringen var ute efter att kritisera DN egentligen, utan att få ut sitt budskap och det lyckades man med.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag