Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Experten varnar – det kan hända om vi slutar flyga

I juli stoppade flygbolaget BRA distributionen av tidningen Chef.
Flygbolagen riskerar att drabbas av minskat flygande. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det säger flygexperten Jan Ohlsson. Foto: -
Rolf Lindahl på Greenpeace håller inte med. Foto: Christian Åslund / Greenpeace

Inrikesflyget har minskat med hela elva procent på ett år, enligt färska siffror från Swedavia.

Nu varnar flygexperten Jan Ohlsson för ödesdigra konsekvenser om flygbolagen tvingas dra in fler linjer.

– Vi behöver nya arbetsplatser och nya industrier, och då måste man smidigt kunna ta sig till och från dessa platser, säger han.

På Greenpeace jublar man däremot åt de nya siffrorna.

Metro uppmärksammar nu nya siffror från Swedavia, som visar att antalet flygresor till eller från koncernens tio flygplatser i juli månad minskade med fyra procent jämfört med samma period förra året.

Liknande minskningar har noterats på samtliga flygplatser som drivs av Swedavia. Värst ser det ut för inrikesflyget – där har resandet gått ner med hela elva procent. Utrikesflyget är mer stabilt och har bara gått ner med två procent.

Flygexperten Jan Ohlsson förklarar för Expressen att minskningen för utrikesflyget kan kopplas till kronans fallande värde och höjda flygskatter.

– Flygskatten kan leda till att människor i södra Sverige tar bilen till Köpenhamn och flyger därifrån. Det är inte så miljövänligt, säger Jan Ohlsson.

När det gäller inrikesflyget pekar han på ”flygskammen” som är sprungen ur den intensiva debatten om flygets miljöpåverkan.

– Jag är dock inte så säker på att den kommer bestå, eftersom reguljäritet och tidsåtgång talar för flyget. Visst kan man ta tåg från Göteborg till Stockholm, men det är inte lika lätt att åka tåg till Luleå, säger flygexperten.

Experten varnar för konsekvenserna

Jan Ohlsson säger att flygskatten slår hårt mot flygbolagen, och menar att det är de som i slutändan får stå för kostnaden.

Han förklarar att minskade inkomster gör att flygbolagen inte har råd att driva den klimatsmarta omställningen som behövs. Som exempel tar han när inrikesbolaget BRA nyligen inte hade råd att köpa in nya och mer bränslesnåla flygplan.

Jan Ohlsson säger flygbolagen redan har tvingats dra in linjer – och att en fortsatt utveckling i samma riktning kan få ödesdigra konsekvenser för företagsetablering och turism i Sverige.

– Vi behöver nya arbetsplatser och nya industrier, och då måste man smidigt kunna ta sig till och från dessa platser. Det talar mycket för flyg. Gästarbetare och politiker har inte tid att sitta på långsamma kommunikationer. Är du turist är det ännu viktigare – att åka tåg kommer inte attrahera en enda kines eller amerikan. De har mycket kortare semester. Man flyger, säger flygexperten.

Jan Ohlsson anser inte att indragna flyglinjer i Sverige kommer ha positiv effekt för klimatet:

– Vartenda flygplan som dras in i Sverige ser miljörörelsen som en vinst. Men det finns en brist på flygplan i världen, så dessa kommer bara sättas in någon annanstans.

Greenpeace: ”Välbehövlig känga”

På andra sidan debatten befinner sig bland annat Greenpeace – som är mycket kritiska mot flygindustrin.

”Det är viktigt att flygandet minskar. Allt fler oroas över klimatkrisen och den globala upphettningen så det är klart att fler och fler också väljer bort flyget, som är det absolut sämsta transportmedlet ur klimatsynpunkt. Det är ett sundhetstecken och en välbehövlig känga till flygindustrin”, skriver Rolf Lindahl, energi- och klimatsakkunning på Greenpeace, i ett mejl till Expressen.

Till skillnad från flygexperten Jan Ohlsson hävdar Rolf Lindahl att tåg kan ersätta många av dagens flygresor – även när det handlar om längre distanser. En förutsättning är att regeringen lägger all kraft på att skynda på omställning från flyg till tåg, menar Lindahl.

Han håller inte heller med om att Sveriges konkurrenskraft kommer påverkas negativt av en skadeskjuten flygindustri.

”Ju längre vi väntar på att ställa om, desto kostsammare blir det både för näringsliv och skattebetalare. Om Sverige och svenska företag i stället är först i omställningen så kommer det att öka vår konkurrenskraft. Klimatmässig hållbarhet är en överlevnadsfråga, och det gäller inte minst för näringslivet”, skriver Rolf Lindahl på Greenpeace.