Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Experten sågar förklaringen efter kraschen: ”Hittar på”

Även flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll är skeptisk.
Flygexperten Jan Ohlsson.
Foto: -
Räddningsarbetare undersöker platsen där flygplanet störtade.
Foto: EBRAHIM NOROOZI / AP TT NYHETSBYRÅN
Hans Kjäll, flygplansexpert.
Foto: Expressen TV

Flygexperten Jan Ohlsson är skeptisk till iranska statsmediers förklaring att flygkraschen i Iran berodde på ett motorfel.

– Det är alldeles för tidigt för någon att avgöra en orsak till olyckan två timmar efteråt, säger han.

Enligt flygexperten Hans Kjäll kan det dröja månader innan haveriutredningen är klar.

– Det är en väldigt långt utdragen process.

Vid sextiden på morgonen lokal tid störtade ett ukrainskt flygplan strax efter att det lyft från Teheran i Iran. På planet fanns 167 passagerare och nio besättningsmän. Samtliga ombord omkom.

Flygkraschen i Iran – det här vet vi

• Det ukrainska flygplanet med 167 passagerare och nio besättningsmän lyfte klockan 06.10 på onsdagsmorgonen lokal tid från den internationella flygplatsen Imam Khomeini International Airport i Irans huvudstad Teheran. 

• Flygplanet, en Boeing 737-800, kraschade bara några minuter efter start. Alla 176 ombord omkom.

• 17 personer bosatta i Sverige befann sig på planet. Bland dessa återfinns exempelvis en barnfamilj från Stockholmsområdet och två ensamkommande unga män från Afghanistan.

• Två svarta lådor har återfunnits efter kraschen. Iranska myndigheter kommer inte lämna ut dessa till den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing, utan meddelar att de ska analyseras i Iran.

• Iranska statsägda medier hävdade direkt att haveriet berodde på ett motorfel. Den svenska flygexperten Jan Ohlsson avråder dock från att lita på dessa medier gällande kraschen. Att så tidigt uttala sig om orsaken till olyckan kallar han ”ofattbart”.

• Inledningsvis sällade sig den ukrainska ambassaden till att ett motorfel låg bakom haveriet, men tog senare avstånd från påståendet.

• Enligt tjänsten Flightradar 24 har det berörda flygplanet varit i trafik i omkring tre och ett halvt år. Enligt AFP hade det genomgått en kontroll senast för två dagar sedan.

• På ett videoklipp från händelsen syns ett objekt som påstås vara flygplanet brinna redan när det befinner sig i luften.

• Flygkraschen inträffade bara några timmar efter att Iran skjutit missiler mot amerikanska mål i Irak.

• Flygbolag som Air France och Lufthansa har meddelat att man tills vidare stoppar alla flygningar över Iran och Irak.

Inledningsvis rapporterade Reuters att ukrainska ambassaden uppgett att kraschen berodde på ett motorfel. Detta drog ambassaden tillbaka vid lunchtid, då man hävdade att det uttalandet inte varit officiellt.

Vidare förklarade Ukrainas president Volodymyr Zelensky att en rättslig utredning ska inledas.

Iranska statsägda medier har dock konsekvent hävdat att ett motorfel låg bakom kraschen.

En källa inom underrättelsetjänsten i Kanada uppger enligt Reuters att den initiala bedömningen hos västvärldens underrättelsetjänster var att just ett tekniskt fel är orsaken till olyckan.

Enligt nyhetsbyrån säger källan att det finns tecken på att en av planens motorer blev överhettad.

”Möjligheter att sabotera”

Enligt tjänsten Flightradar 24 har det berörda flygplanet varit i trafik i omkring tre och ett halvt år. Enligt AFP genomgick det en kontroll senast för två dagar sedan.

Förklaringarna som hävdar att planet drabbades av motorfel sågas av flygexperten Jan Ohlsson:

– Det är närmast ofattbart att man så snabbt bara hittar på en orsak. Det har aldrig hänt förut, säger han och fortsätter:

– Det är alldeles för tidigt för någon att kunna avgöra en orsak till olyckan två timmar efteråt. Det är uppgifter som möjligen kan vidimeras via de svarta lådorna. Ofta är det piloternas konversation som är viktig, men här har de nog inte sagt så hemskt mycket. De har nog försökt rädda situationen.

Enligt flygbolaget, Ukraine International Airlines, kraschade planet bara några minuter efter start. 

Jan Ohlsson berättar att flygplanstypen, Boeing 737-800, är världens vanligaste och att det inte har skett någon olycka med ett liknande scenario. Han säger vidare att Ukraine International Airlines anses vara ett säkert flygbolag och att Irans flygtekniker är kända för att vara ovanligt duktiga.

– Vad som är misstänkt är att planet har varit parkerat på Teherans flygplats över natten. Det kom in redan under den tidiga kvällen. Detta faktum öppnar upp för isbildning och möjligheter att sabotera planet.

Flygexperten pekar dock på det motstridiga i att Iran skulle sabotera ett flygplan som främst har inhemska passagerare.

– Dessutom är Ukraina på ganska god affärsmässig fot med Iran.

”Uppskruvat tonläge”

Jan Ohlsson drar dock paralleller till flygplanet som sköts ner av en luftvärnsrobot nära staden Donetsk i krigsdrabbade Ukraina 2014.

– Eftersom tonläget mellan USA och Iran är så uppskruvat kan någon ha ställt till med det här på mer eller mindre eget bevåg, vilket var fallet med kraschen i Donetsk.

Flygplanets två svarta lådor har hittats. Genom dessa skulle det framkomma om kraschen berodde på ett motorfel, säger Ohlsson.

– Svarta lådor måste analyseras av en neutral myndighet i ett neutralt land. De borde skickas till Europa.

Lådorna kommer inte lämnas ut till amerikanska Boeing, uppger den iranska luftfartsmyndigheten till statliga nyhetsmedier.

Även flygplansexperten Hans Kjäll säger att förklaringen om ett motorfel kommer för tidigt.

– Att uttala sig om tekniska orsaker är lite för tidigt. Innan man har tittat på data i de svarta lådorna. Utan dem får det ju i så fall bli en arbetshypotes som man kan bevisa eller motbevisa. Som man gör i alla haveriutredningar egentligen, säger Hans Kjäll i Expressen TV. 

– Det är så många arbetshypoteser. Så det är nog ingen idé att prioritera någon av dem i nuläget. Utan det kan vara teknik, det kan vara mänskliga faktorer, eller en blandning av mänskliga faktorer, fortsätter Hans Kjäll. 

”Kommer påverka utredningen”

Enligt BBC är det oklart om kraschen är kopplad till konflikten mellan USA och Iran, som under natten eskalerade efter ett flertal raketattacker mot amerikanska mål i Irak.

Att Boeing kommer delta i utredningen om flygkraschen är osannolikt med tanke på konflikten mellan de två länderna, menar Jan Ohlsson.

Hans Kjäll håller med om att det politiska läget sannolikt kommer att försvåra situationen ytterligare.

– Det kommer att påverka utredningen på något sätt. Framför allt när inte tillverkaren ges till tillträde till information som berör haveriet. Utan man får lita på de andra eventuella inblandade.

Enligt internationella regler ska en preliminär haverirapport publiceras inom 30 dagar efter en olycka.

– Men den innehåller bara fakta om vad som hänt egentligen. Ingen förklaring till varför, utan man får vänta upp till sex månader kanske. Ibland ännu längre tid innan man får svar på sina frågor. Det är en väldigt långt utdragen process, säger Hans Kjäll.  

Michael Goldfarb, tidigare chef för den amerikanska federala luftfartsmyndigheten säger till CNN att det är ”mycket ovanligt” att ett plan så snabbt förlorar sin data. Han menar även att det hela har skett för fort för att det enbart ska röra sig om ett motorhaveri.

– När all data plötsligt försvinner på 8 000 fot (cirka 2 400 meter) tyder det på att något katastrofalt har inträffat.

Expressens korrespondent direkt från olycksplatsen:

Här kraschade flygplanet – Kassem Hamadé rapporterar från platsen

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.