Experten: Planet kan sakna en svart låda

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll kommenterar den tragiska olyckan.
Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.
Foto: Henrik Witt/TT / TT NYHETSBYRÅN
Flygplanet kraschade vid Örebros flygplats.
Foto: ALEX LJUNGDAHL / EXPRESEN
Flera personer har dött meddelar polisen.
Foto: ALEX LJUNGDAHL / EXPRESEN

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll drar paralleller mellan flygolyckan i Örebro och kraschen i Umeå för två år sedan.

– I båda fallen rör det sig om ett plan för fallskärmshoppare med nio personer ombord, säger han.

Alla detaljer om olyckan i Örebro är ännu inte kända, men han noterar att ”20 procent av alla haverier sker i startfasen”.

I juli 2019 störtade ett mindre plan med åtta fallskärmshoppare och en pilot ombord utanför Umeå. Samtliga i planet omkom.

Detaljerna om torsdagens haveri i Örebro är ännu inte offentliga, men det ska röra sig om ett litet plan av typ De Havilland DHC-2 Beaver.

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll drar paralleller till olyckan i Umeå där en GippsAero GA8 Airvan störtade – även om haveriförloppen var helt olika.  Gipps är ett plan tillverkat i Australien med åtta säten, specialgjort för fallskärmshoppare.

Behöver inte ha svart låda

– Nio ombord, sådana här små plan behöver inte ha svart låda. Då blir haveriutredningen, betydligt svårare, säger Hans Kjäll.

– Planet i Örebro kraschade strax efter start. Det kan ha många orsaker, 20 procent av alla haverier sker i startfasen, säger han.

Efter flygolyckan i Umeå den 14 juli 2019 införde internationella flygmyndigheter tillfälligt flygförbud för den typen av Gippsplan. Det fanns då cirka 240 i drift. Men förbudet hävdes efter kort tid eftersom man inte kunnat påvisa några konstruktionsfel.

”Bör skärpa kraven”

Enligt haveriutredningen var orsaken till olyckan att planet var överlastat och baktungt och flögs på ovanligt hög höjd, 4 100 meter, vilket innebar sämre lyftkraft. Enligt rapporten var piloten oerfaren.

Hans Kjäll anser att det behövs hårdare säkerhetsregler för sådana här små plan.

– Man bör skärpa kraven på övervakning, tillsyn och inspektion.  Det bör hanteras av en flyginspektör från Transportstyrelsen, inte av fallskärmsklubbarna, säger han.



LÄS MER:
Nya detaljerna bakom flygkraschen i Umeå 

Svenska fallskärmsförbundet: ”Trodde inte det var sant”

Fallskärmsförbundet är på plats och har upprättat kriscenter

Kommunstyrelsens ordförande: ”Enorm smärta som drabbar”

Kristeamet på plats efter flygolyckan • Ska ge stöd till anhöriga

”Har mött oroliga och sörjande anhöriga”

Expressens reporter Ebba Kulneff på plats

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.