Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expert: Försvaret jagar hemlig miniubåt

Triton-NN.

Försvarsmakten jagar troligen en avancerad och topphemlig minubåt av typen Triton-NN, enligt Joakim von Braun, säkerhetskonsult och underrättelseexpert.

Den fungerar som en miniubåt under vatten – men på ytan kan den köra lika fort som en motortorpedbåt.

Det svenska företaget DCE, Defence Consulting Europe, har utvecklad en likande dykande ribbåt.

– Det är samma avancerade koncept, säger företagets vd Fredrik Hillelson.

Enligt Joakim von Braun, säkerhetskonsult och underrättelseexpert, är det troligen en miniubåt av typen Triton-NN som den svenska Försvarsmakten jagar.

– Ja, med tanke på den svenska insatsen är det mycket troligt att det kan var en miniubåt, säger han.

Triton-NN , som är en topphemlig rysk miniubåt som elitförbandet Spetzsnas har tillgång till, började utvecklas redan 1988 enligt von Braun. Men av ekonomiska skäl i samband med Sovjetunionens kollaps lades arbetet på is.

Men i början av 2000-talet när Rysslands president Vladimir Putin började slussa in pengar i det ryska försvaret börjande man vidareutveckla den. Och 2008 stod den klar.

"Triton-NN är en farkost avsedd för att transportera attackdykare dolt fram till operationsområdet", skriver bloggaren Observationsplatsen.

Oftast har de tre lägen; normalt övervattensläge med hög fart, dolt läge strax över vattenytan samt nedsänkt läge. På så sätt kan den klassificeras som en miniubåt, även om den inte riktigt är en sådan.

– Den fungerar som en miniubåt under vatten och när den kommer upp på ytan kan den köra lika fort som en motortorpedbåt på 30-40 knop. Det är en sammansmältning av en motortorpedbåt och en miniubåt i en och samma farkost, säger Joakim von Braun.

I Sverige har Vaxholmsföretaget DCE, Defence Consulting Europe, utvecklat en dykande ribbåt, Seal Carrier, som kan transportera attackdykare både över och under ytan. Farkosten är beställd av FMV, Försvarsmaterielverket. Den har stora likheter med Triton-NN.

– Det är samma koncept. Den ryska farkosten är en hybrid precis som vår, en båt som går snabbt på ytan. Vår båt går i samma hastighet som stridsbåtarna, 30-35 knop, den kan gå långa skräckor och när det blir lite farligare går man ner i ett mellanläge. Då ser man bara en liten skorsten som sticker upp. När det blir riktigt farligt dyker den och då stänger man av dieselmotorn och lufttillförseln och går på elmotor och propeller och, i vårt fall, avancerade batterier. Vår båt kan gå ner på 40 meters djup, säger företagets vd Fredrik Hillelson.

Stor manöverbarhet

Något som dessutom gör den ryska topphemliga miniubåten speciell är att den har väldigt stor manövermöjlighet.

– Det ligger infällbara elektriska motorer längs fram och bak. Den kan i princip snurra runt sin egen axel. Det gör att den kan ta sig in på ställen som ubåtarna som fann på 80-talet inte skulle våga och den kan röra sig bättre, säger Joakim von Braun.

För attackdykarna ombord är det relativt trångt eftersom utrymmet är begränsat.

– Den är 15 meter lång på sin höjd, säger Joakim von Braun.

Han bedömer att det finns plats för två personer längst fram som kan styra farkosten.

– Den är uppbyggd lite som en van, med plats för mellan sex och tio personer och de sitter troligen i säten.

Den ryska miniubåten är en torr ubåt vilket innebär att den har luft runt sig.

– Besättningen kan vara klädd i vanlig uniform eller i bommullsbyxor och T-shirt tills att de ska krypa in i sina dykardräkter. Alternativt har de dykardräkterna på och när de ska ta sig ut tar de upp huvorna och kränger på andningsaggregatet.

Hur länge kan dykarna överleva om farkosten är trasig?

– Det beror på om den läcker vatten. Men om den bara ligger på botten och inte läcker någonstans kan de kanske klara sig en vecka. Det beror på hur mycket andningsgas de har ombord. Antagligen har de andningsgas i miniubåten och i sina individuella andningsaggregat.

Tror du att de är kvar?

– Det är inte alls omöjligt. Det beror på vilken skada de har, vad som har skett och hur man i Ryssland bedömer vilka möjligheter de har att smyga ut, dels att klara ut om man reparera den eller om på annat sätt kan få ut den. Man kan tänka sig att en miniubåt bogserar en annan. Det kan ju vara så att man överger ubåten som ligger på botten och tar sig upp på land där de möts av underrättelsepersonal som finns i Sverige.

Vill inte göra sig av med luft

Om dykarna är kvar i miniubåten, vad gör de?

– Tar det så lugnt som möjligt, ser till att inte göra av med för mycket luft. De sover sittande, äter frystorkad mat. Någon toalett finns inte. I värsta fall ställer de ut burkar i slussen så fyller man på med vatten. Jag kan annars tänka mig att de ha blöjor för vuxna.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!