Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

EU varnade för tyska flyg före kraschen

Andrepiloten Andreas Lubitz, 27, ökade farten med planet och körde det rakt in i en bergvägg i franska Alperna. Foto: Getty Images
Här jobbar räddningsarbetare med att ta hand om spillrorna efter plankraschen.
Varningen från EU kom strax före kraschen: De tyska flygbolagen gör inte tillräckliga hälsokontroller av sina anställda. Foto: Tommy Desmet

Varningen från EU kom strax före kraschen:

De tyska flygbolagen gör inte tillräckliga hälsokontroller av sina anställda.

Sedan ökade andrepiloten Andreas Lubitz, 27, farten med ett Germanwings-plan och körde det rakt in i en bergvägg i franska Alperna.

Nu kan motivet finnas på nätet – där piloten kallade sig för "Skydevil."

Lufthansa – moderbolaget till Germanwings – är satt under stor press sedan flygkraschen med 149 passagerare ombord.

De nya uppgifterna i Wall Street Journal gör inte pressen mindre.

I flera år före kraschen oroade sig EU och EASA, The European Aviation Safety Agency, för tyska flygbolag som de ansåg vara "slappa".

Så sent som i november förra året sa man till på skarpen att Berlin måste göra något åt de långtgående problemen med bland annat för lite personal och resurser för att kontrollera anställda och göra medicinska undersökningar.

Sedan kom kraschen.

Andrepiloten på flight 4U9525, Andreas Lubitz, ökade farten med ett Germanwings-plan med 149 passagerare och kraschade planet medvetet rakt in i en bergvägg i franska Alperna den 24 mars.

Det är sedan tidigare känt att Andreas Lubitz haft stora problem med depressioner och att han sökte medicinsk hjälp kort tid före kraschen. Han träffade en specialist på sömnsvårigheter och berättade i samtal med läkare om rädslan att förlora sin pilotlicens.

Lufthansas chef, Carsten Spohr, har tidigare sagt att flygbolaget var helt ovetande om Lubitz hälsa.

Samtidigt står det klart att Andreas Lubitz sökte information om det han planerade att göra. I sin Ipad fanns sökhistoriken kvar med ord som gällde cockpit-dörrar och säkerheten kring dessa och även om hur man begår självmord. Men varför han ville döda de övriga 149 ombord är fortfarande ett mysterium. Men enligt tyska tidningen Bild kanske en förklaring finns på nätet. Nu vet åklagare vilket alias Andreas Lubitz använde sig av – nämligen "Skydevil" – och kanske finns motivet där ute.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!