Andrepiloten Andreas Lubitz, 27, ökade farten med planet och körde det rakt in i en bergvägg i franska Alperna. Foto: Getty ImagesAndrepiloten Andreas Lubitz, 27, ökade farten med planet och körde det rakt in i en bergvägg i franska Alperna. Foto: Getty Images
Andrepiloten Andreas Lubitz, 27, ökade farten med planet och körde det rakt in i en bergvägg i franska Alperna. Foto: Getty Images
Här jobbar räddningsarbetare med att ta hand om spillrorna efter plankraschen.Här jobbar räddningsarbetare med att ta hand om spillrorna efter plankraschen.
Här jobbar räddningsarbetare med att ta hand om spillrorna efter plankraschen.
Varningen från EU kom strax före kraschen: De tyska flygbolagen gör inte tillräckliga hälsokontroller av sina anställda. Foto: Tommy DesmetVarningen från EU kom strax före kraschen: De tyska flygbolagen gör inte tillräckliga hälsokontroller av sina anställda. Foto: Tommy Desmet
Varningen från EU kom strax före kraschen: De tyska flygbolagen gör inte tillräckliga hälsokontroller av sina anställda. Foto: Tommy Desmet

EU varnade för tyska flyg före kraschen

Publicerad

Varningen från EU kom strax före kraschen:

De tyska flygbolagen gör inte tillräckliga hälsokontroller av sina anställda.

Sedan ökade andrepiloten Andreas Lubitz, 27, farten med ett Germanwings-plan och körde det rakt in i en bergvägg i franska Alperna.

Nu kan motivet finnas på nätet – där piloten kallade sig för "Skydevil."

Lufthansa – moderbolaget till Germanwings – är satt under stor press sedan flygkraschen med 149 passagerare ombord.

De nya uppgifterna i Wall Street Journal gör inte pressen mindre.

I flera år före kraschen oroade sig EU och EASA, The European Aviation Safety Agency, för tyska flygbolag som de ansåg vara "slappa".

Så sent som i november förra året sa man till på skarpen att Berlin måste göra något åt de långtgående problemen med bland annat för lite personal och resurser för att kontrollera anställda och göra medicinska undersökningar.

Sedan kom kraschen.

Andrepiloten på flight 4U9525, Andreas Lubitz, ökade farten med ett Germanwings-plan med 149 passagerare och kraschade planet medvetet rakt in i en bergvägg i franska Alperna den 24 mars.

Det är sedan tidigare känt att Andreas Lubitz haft stora problem med depressioner och att han sökte medicinsk hjälp kort tid före kraschen. Han träffade en specialist på sömnsvårigheter och berättade i samtal med läkare om rädslan att förlora sin pilotlicens.

Lufthansas chef, Carsten Spohr, har tidigare sagt att flygbolaget var helt ovetande om Lubitz hälsa.

Samtidigt står det klart att Andreas Lubitz sökte information om det han planerade att göra. I sin Ipad fanns sökhistoriken kvar med ord som gällde cockpit-dörrar och säkerheten kring dessa och även om hur man begår självmord. Men varför han ville döda de övriga 149 ombord är fortfarande ett mysterium. Men enligt tyska tidningen Bild kanske en förklaring finns på nätet. Nu vet åklagare vilket alias Andreas Lubitz använde sig av – nämligen "Skydevil" – och kanske finns motivet där ute.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag