Socialdemokraterna använde sig av samma strategi i riksdagsvalet i höstas:
Hundratusentals sms skickades till väljare på valdagen, med syftet att få i väg dem till vallokalerna – och få dem att rösta på S.
Vid EU-valet på söndagen upprepade partiet sitt sista minuten-drag. En dryg halv miljon väljare fick ett sms där det stod:
”Rösta på S idag för trygghet, jobb och jämlikhet - mot de som hotar kvinnors och arbetares rättigheter!
Valinfo på val.se
Trevlig valdag!
Socialdemokraterna”.
Anmälningar till Konsumentverket
Men massutskicket har inte varit särskilt uppskattat av alla. Många har uttryckt kritik och frågat sig om det verkligen är lagligt i och med GDPR.
Redan i höstas fick Socialdemokraterna kritik för sina sms, och anmäldes både till JO och till Konsumentverket.
Nu har partiet än en gång anmälts för vilseledande marknadsföring till Konsumentverket. Totalt har 18 anmälningar kommit in.
”Opassande politisk påtryck direkt till mig som privatperson. Jag känner mig kränkt då de underminerar min intelligens och integritet”, står det i en av dem.
En annan skriver:
”Jag har aldrig medgivit mitt nummer till att bli kontaktad varken via samtal eller SMS av något parti. Detta bryter mot GDPR-lagen”.
Även Vänsterpartiet skickade sms
En tredje:
”Är det bara att välja telefonnummer från något register och skicka påtryckningar? Detta är inte ok enligt mig”.
En del reagerar också på att sms:n har kunnat nå deras barn, eftersom föräldrarna brukar stå på minderåriga barns abonnemang.
Även Vänsterpartiet har fått ett par anmälningar mot sig, som gäller sms tidigare i veckan.
Hos JO har man fått in åtta anmälningar mot Socialdemokraterna. Men myndigheten kommer inte pröva händelsen, eftersom politiska partier inte står under JO:s tillsyn.
S ska även ha anmälts till Datainspektionen.
– Om någon känner sig kränkt över att ha fått de här sms:en så får vi titta på det, säger partiets partisekreterare Lena Rådström Baastad till Aftonbladet.