Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fridolin sågar M:s nya plan: ”Väljarna smartare än så”

MP:s språkrör Gustav Fridolin ser hellre att Moderaterna lånar klimatpolitiken än den gröna färgen. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL /IBL IBL BILDBYRÅ
Moderaterna har lanserat en ny grafisk profil som avses representera partiets olika värderingar. Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN
Miljöpartiets slogan: ”Miljöpartiet de gröna”.
Moderaternas miljöfrågor blir grön-gula inför EU-valet i maj. Foto: OWE NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Frågor om brott och straff färgas rosa-lila i och med den nya grafiska profilen. Foto: OWE NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Moderaternas nya grafiska profil skiftar i regnbågens alla färger.

För miljöpolitiken har partiet valt en gul-grön färg, vilket MP-ledaren Gustav Fridolin reagerar på.

– Jag vill så klart hellre att M, och andra partier, lånar vår klimatsmarta politik än den gröna färgen.

Under helgen har Moderaterna lanserat sin nya grafiska profil. 

Partiet byter till en ny-gammal logga och tar bort Fredrik Reinfeldts tillägg ”Nya” från partinamnet. 

Den nya loggan finns dessutom i fler olika färger. Blå, rosa, grön och gul – färger som ska representera partiets olika värderingar, enligt ett pressmeddelande. 

Bland annat presenterar partiet ett grönt och gult paket för sin miljöpolitik inför EU-valet i maj. Budskapet på ett plakat lyder ”Kärnkraft är miljösmart”.

Moderaternas nya grafiska profil för miljöfrågor. Foto: OWE NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Gustav Fridolin: ”De förtjänar inga miljöröster”

Expressen har frågat vad Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin tycker om valet av färg. 

– Jag vill så klart hellre att M, och andra partier, lånar vår klimatsmarta politik än den gröna färgen. Det finns en lång rad exempel på storföretag som målat sig gröna utan att bry sig ett dugg om miljön – om Moderaterna försöker göra samma sak så är jag övertygad om att väljarna är smartare än så, skriver Gustav Fridolin i ett meddelande till Expressen.  

Han fortsätter:

– Det är M:s kompisar runtom i Europa som brukat kämpa för att rädda både kol- och kärnkraft. De förtjänar inga miljöröster.

Aftonbladets politiska chefredaktör, Anders Lindberg, har också reagerat på plakatets budskap.

”Nästa affisch blir: 'Utbränt kärnbränsle är bra till smoothies'”, skriver han på Twitter.

https://twitter.com/anderslindberg/status/1114454068439728129

Jan Björklund: ”Vad får han allt ifrån?”

I samband med nylanseringen har M-ledaren Ulf Kristersson fotats med ett rosa-lila ”M” bakom sig. Där är det inte färgen, utan klädvalet, som lett till reaktion från Liberalernas ledare Jan Björklund.

M-ledaren är klädd i en blå skjorta – ett plagg som Jan Björklund haft en långvarig relation med. Under valrörelsen i höst bar L-ledaren en blå skjorta nästan varje dag, innan han valde att auktionera ut plagget på Tradera.

”Ny stil. Vad får han allt ifrån?”, skriver Jan Björklund på Twitter.

https://twitter.com/bjorklundjan/status/1114429874729562112

”Kärnan är att alla är Moderater”

Enligt Moderaternas partisekreterare, Gunnar Strömmer, är den nya grafiska profilen avsedd att appellera till en bred väljarskara.

– Vi bygger på vårt ikoniska och välkända M. Sedan ska det funka i samtiden och framtiden. Därför låter vi M:et finnas i många färger, där var och en får hitta sitt temperament, säger Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer.

Ser ni inga associationer till andra partier, när det gäller exempelvis de gröna eller rosa färgerna?

– Jag tror många associerar miljöfrågan med grönt, snarare än med olika partier.

Och Moderaterna med blått?

– Moderaterna som parti ja, men moderater finns färgmässigt över hela skalan. Kärnan är att alla är moderater.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!