Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Centerpartiet satsar mest på EU-valet

Annie Lööfs parti har den största kampanjbudgeten inför EU-valet Foto: ALEX LJUNGDAHL

Centerpartiet är det parti som satsar klart mest på EU-valet: drygt 25 miljoner kronor.

Det rapporterar Dagens Nyheter.

Centerpartiets budget inför EU-valet är ungefär en tredjedel så stor som förra årets valbudget, enligt Dagens Nyheter.

– Vi tycker att det här är det kanske viktigaste EU-valet sedan Sverige blev medlem 1995. Som liberalt parti har vi en stor uppgift med tanke på den ökande närvaron av högerpopulistiska partier som Sverigedemokraterna, säger partisekreteraren Michael Arthursson till DN.

En stor del av pengarna läggs på valaffischer, annonser och fysiskt kampanjande ute i landet uppger Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson för DN.

Arbetet i sociala medier utgör en stor del av partiets aktiviteter men kostar inte så mycket, enligt Arthursson.

På andra plats kommer Socialdemokraterna, som satsar cirka 20 miljoner kronor. Partiet har målsättningen att prata med en halv miljon personer, främst genom dörrknackning, enligt DN, och satsar också på tv och på sociala medier.

M och SD satsar på valfilmer

Trea på listan är Moderaterna med 11 miljoner i kampanjbudget. Pengarna går till flygblad, affischer och filmer samt annonsering i sociala medier, kommersiellt och utomhus, skriver DN.

Sverigedemokraterna är fyra med 10 miljoner kronor. SD annonserar främst i sociala medier men också fysiskt i områden som partiet bedömer är intressanta. En valfilm med Jimmie Åkesson har spelats in.

Vänsterpartiet satsar 5,5 miljoner kronor, Liberalerna 4–5 miljoner, Miljöpartiet, cirka 4 miljoner, Kristdemokraterna 3,9 miljoner och feministiskt initiativ 2,9 miljoner, rapporterar DN.

Kajsa Falasca, forskare i politisk kommunikation, säger till DN att en stor kampanjbudget inte är någon garant för ett bra valresultat.

– Mycket pengar och synlighet i sociala medier översätts inte direkt i antalet röster, säger Kajsa Falasca till DN.