Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Estlands drag: Öppnar för en egen expedition

Sverige och Finland bistår Estland i ny utredning om Estonia.
Estlands premiärminister Jüri Ratas har varit drivande i att kräva en ny utredning.Foto: TOMS KALNINS / EPA
Teamet bakom dokumentärfilmen ”Estonia – fyndet som ändrar allt”, som avslöjade hålet som är cirka 4 meter högt och 1,2 meter brett i styrbordssidan på Estonias skrov.Foto: DPLAY/TT / HANDOUT / EPA TT NEWS AGENCY

Estland har varit drivande i att olycksorsaken bakom Estoniakatastrofen måste utredas på nytt efter fyndet av ett stort hål i fartygets skrov. 

Att bärga Estonia skulle kosta över 1 miljard kronor – så nu förbereder landet en egen expedition ner till vraket. 

– Estonia ligger på ett djup på mellan 80 och 85 meter, säger Marge Kohtla, chef för Estlands kustbevakning till estniska statsägda EER News

I Sverige menar rättsväsendet och Haverikommissionen att det i nuläget är omöjligt att göra nya efterforskningar på plats vid vraket efter M/S Estonia. 

Detta på grund av att det skulle bryta mot ”lagen om skydd för gravfriden vid vraket efter passagerarfartyget Estonia”. 

Planeringen för en ny undersökning av vraket i full gång

Flera i teamet bakom dokumentärfilmen ”Estonia – fyndet som ändrar allt”, som avslöjade hålet som är cirka 4 meter högt och 1,2 meter brett i styrbordssidan på Estonias skrov, har åtalats med stöd av lagen. 

I Estland tycks man inte se likadant på rättsläget, trots att lagen är stiftad gemensamt mellan Estland, Sverige och Finland. 

Estlands premiärminister Jüri Ratas har varit drivande i att kräva en ny utredning. 

Men planeringen för att genomföra en ny undersökning vid vraket är i full gång, och tycks inte involvera svensk inblandning. 

Inrikesminister Mart Helme har slagit fast att kostnaden – över 100 miljoner euro, motsvarande över en miljard kronor – för att bärga fartyget skulle bli för dyr för Estland, rapporterar estniska public service-bolaget EER News under fredagen. 

Estland har slagit fast tre punkter för den kommande utredningen

Däremot så har landet resurser för att på egen hand genomföra en undervattensundersökning av vraket vilket enligt uppskattningar skulle kosta mellan 5 och 20 miljoner euro, beroende på om undervattensrobotar eller mänskliga dykare används. 

Estlands regering har kommit överens om tre punkter för den nya utredningen, rapporterar EER: 

Utredningen ska genomföras öppet med ansvar inför allmänhet och medier. 

Släktingar till de 852 dödsoffren för Estoniakatastrofen ska involveras under alla skeenden i utredningen. 

Den privata sektorn, inklusive internationella bolag, ska involveras. 

Kustbevakningschefen: ”Vi kan använda en sonar för att skanna”

Enligt chefen för Estlands kustbevakning, Marge Kohtla, har landet resurser att genomföra expeditionen utan hjälp från privat sektor eller internationella bolag. 

– Vi kan använda sonar för att skanna botten och få en första bild av den omgivande situationen. Sedan kan vi använda en undervattensrobot. Estonia ligger på ett djup på mellan 80 och 85 meter, säger han till EER. 

Enligt Kohtla kan kustbevakningens undervattensfarkost, en Kurvits, användas för ändamålet även om insatser från mänskliga dykare också kommer att krävas. 

Ett "oh shit-moment" säger experten på vrak Linus Andersson.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.