”En tidsfråga innan något skulle hända”

Kommunen har startat en olycksutredning efter dödsolyckan
Cornelia Kjerrman, 16: ”Det är ett bra färdmedel, men det används inte på rätt sätt”, säger hon.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
Charlott Holmberg. ”De brukar ligga här på sidan. Det borde finnas regler för hur man får ställa dem”, säger hon.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
En äldre man dog efter en krock med en elsparkcykel här längs vägen.
Foto: ALEX LJUNGDAHL

Elsparkcykeln vid cykelbanan i Vetterstorp krävde ett dödsoffer.

Nu kräver de boende åtgärder kring situationen.

– Det har bara varit en tidsfråga innan något skulle hända, säger Cornelia Kjerrman, 16.

Här i backen invid Råbyleden skedde söndagens dödsolycka, mellan en 85-årig man på ett cykelfordon och en elsparkcykel på marken.

En rosa elsparkcykel från Voi står fortfarande kvar i gräset intill, och blod syns på asfalten.

Dagen efter dödsolyckan passerar boende på väg till jobb och skola: de promenerar, cyklar, eller åker elsparkcykel.

Många är upprörda över det som hänt. 

16-åriga Cornelia Kjerrman säger att hon läste om olyckan i VLT i går, och gick direkt in till sin mamma och berättade.

– Vi blev chockade, det är ju precis utanför oss. Vi blev ledsna och väldigt irriterade, säger hon.

Ingeborg Åberg och Annette Lillberg. ”De är ofta parkerade här vid sidan, eller slängda. Man får se upp”, säger Annette Lillberg om elsparkcyklarna längs med vägen hon ofta kommer cyklande på.
Foto: ALEX LJUNGDAHL

Boende: ”Det är tragiskt”

Annette Lillberg och Ingeborg Åberg stannar till vid olycksplatsen och säger ”vi är inte förvånade”, nästan exakt samtidigt.

De ser ofta hur elsparkcyklarna ligger slängda här längs med vägen.

– De där är överallt, hursomhelst. De är farliga, säger Ingeborg Åberg.

Många boende önskar att det beslutades om någon form av parkeringslösning för elsparkcyklarna. Alla är överens: något måste hända så att de inte längre blir livsfarliga.

– Det är tragiskt att det nu blir ett dödsfall på grund av elsparkcyklarna, säger Charlott Holmberg, som ofta passerar olycksplatsen.

Första fallet i regionen

Polisen har startat en förundersökning om vållande till annans död efter dödsolyckan. Ingen är delgiven misstanke om brott. Det är det första fallet av det här slaget i polisregionen.

Kanske även i Sverige, säger Johan Thalberg, presstalesperson hos polisen i region Västmanland.

– Det kommer mest troligt upprättas en kontakt mellan elsparkcykelbolaget och polisen för att inhämta uppgifter. Men sedan, att verkligen bevisa vem som har ställt eller lagt den här elsparkcykeln på den platsen vid den tidpunkten, kommer ju att vara svårutrett, säger han.

Polisen vill inte gå in på hur elsparkcykeln varit placerad vid olyckan, för att inte påverka vittnen i utredningen.
Foto: ALEX LJUNGDAHL

Polisen vill hämta in data

Han kan inte uttala sig om det är den aktuella elsparkcykeln som står kvar på olycksplatsen under måndagen, men har inte heller hört att den tagits i beslag.

– Att man ska ta kontakt med bolaget, är ju i sådana fall för att man vill ha ut information via data. Det kanske räcker med att man dokumenterar elsparkcykeln där på platsen.

Polisen vill inte gå in på hur elsparkcykeln varit placerad vid olyckan, för att inte påverka vittnen i utredningen. De ska även undersöka cykelfordonet som den avlidne mannen färdades på, och hur snabbt det kunde färdas. Efter olyckan har de fått in flera tips – men vädjar också till fler att höra av sig om de sett något.

– Ur ett polisiärt perspektiv så ser vi ju allvarligt på det här med tanke på hur utgången blev. Det är en dödsolycka som utreds. Så att det här behöver utredas, både för att få fram en misstänkt, men också för att det finns anhöriga i det här fallet som kan få någon form av upprättelse, säger Johan Thalberg.

Kommunen gör egen utredning

Anna Thunell (MP), ordförande i tekniska nämnden i Västerås, säger att staden nu kommer att göra en egen olycksutredning.

– Jag tycker att det är otroligt tragiskt och mina tankar går till familjen, vänner, närmast sörjande. Det är jättetragiskt att något sådant här inträffar, säger hon.

Idag räknas elsparkcyklarna som vanliga cyklar och omfattas inte av någon annan lagstiftning. Men diskussionen om dem som en säkerhetsrisk är inte ny. I somras beslutade Västerås stad om riktlinjer för elsparkcyklarna för att försöka få bukt med problemen. Det handlar bland annat om att staden kan fakturera elsparkcykelföretagen om de parkeras på förbjudna ställen eller ligger slängda.

– Där får vi ju se om det finns något mer som vi lagstiftningsmässigt kan göra. Utifrån det som har hänt så kommer vi ju behöva ta tag i det här tidigare för att se vad mer vi kan skruva på, säger Anna Thunell.

Voi: ”Oacceptabelt att utsätta andra”

I ett uttalande från Voi skriver företaget att dödsolyckan är ”en otroligt tragisk händelse”. Nu kommer man att samarbeta fullt ut i polisens utredning.

Voi skriver också att man hoppas att olyckan kan leda till att ”användarna förstår det personliga ansvaret” som kommer med att använda tjänsten.

”Alla trafikanter har ett ansvar för att upprätthålla trafiksäkerheten. Det är oacceptabelt att utsätta andra trafikanter för fara”, står det i uttalandet.

Företaget tillägger dock att det ”givetvis har ett ansvar att utbilda användare” om hur elsparkcyklarna ska hanteras och parkeras.

Räddningstjänsten: Så ska du agera vid en trafikolycka

Räddningstjänsten ger sina bästa råd

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.