Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Emmas 82-åriga farmor lurades på en kvarts miljon kronor

En 82-årig kvinna i Sundsvall blev uppringd av en man som uppgav sig som telefonförsäljare i augusti förra året. Ett dygn senare fick hon veta att 250 000 kronor hade försvunnit från sina bankkonton. Foto: LISA MATTISSON
Emma Nordin, barnbarn till den 82-åriga kvinna som har blivit bedragen på en kvart miljon, säger att hennes farmor är helt förkrossad efter det som har hänt.
Nordea, banken där 82-åringen har sina konton, väntar på besked från Allmänna reklamationsnämnden och vill inte kommentera enskilda fall. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på polisens bedrägericenter. Foto: POLISMYNDIGHETEN / POLISMYNDIGHETEN

Emma Nordins 82-åriga farmor bedrogs på 250 000 kronor i augusti förra året.

Nu nekar banken till ersättning.

– Hon är helt förkrossad, säger Emma Nordin.

Förra året i augusti blev Emma Nordins 82-åriga farmor i Sundsvall uppringd av en telefonförsäljare. Telefonförsäljaren sa att han ringer från Telia och vill sälja ett förmånligare telefonabonnemang, vilket SVT var först med att rapportera om. 

– Så hon nappar på idén direkt. Farmor har varit väldigt sparsam hela sitt liv och tänkte att nu kan jag spara lite pengar, säger Emma Nordin.

Telefonförsäljaren redogjorde för abonnemangets avtal och bad den äldre damen att godkänna det nya avtalet med hjälp av sin bankdosa. En stund senare ringde försäljaren upp igen och sa att godkännandet inte hade gått igenom, så hon fick göra det på nytt, vilket hon gjorde.

– Då säger han att allting är klart och så lägger han på. Sedan ringer han upp igen och kontrollerar så att allting känns tryggt och bra för farmor, säger Emma Nordin.

Nekade av banken 

Ett dygn senare märker 82-åringens bank Nordea att 250 000 kronor har försvunnit från hennes konto. Då meddelar banken Emmas farmor vad som hänt. 

– Hon är helt förkrossad. Om någon gör överföringar och swishar till 15 olika personer på ett sådant stort belopp, så borde banken reagera på det, anser jag, säger Emma Nordin. 

Emma berättar att de direkt kontaktade Nordea för att ansöka om att få tillbaka pengarna.

– Då vart vi nekade det direkt, säger hon.

Ärendet överklagades hos Nordea, men också då blev de nekade någon ersättning av banken. Då tog de det vidare till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, och väntar nu på besked därifrån.

Emma berättar att bedragaren har varit inne och rört om bland flera av 82-åringens konton. Mest upprörd är hon över att Nordea inte har hjälpt hennes farmor.

Får ingen hjälp

– Hon fick inte ens hjälp att återställa sina konton. Farmor säger att "det saknas ju pengar till mina räkningar", säger Emma Nordin. 

Emma tycker det är konstigt att hennes farmor inte har fått någon stöd- eller kontaktperson på banken, utan i stället bara har fått prata med olika personer på Nordeas kundcenter. När 82-åringen ville komplettera sina uppgifter kring händelsen så ville banken inte ta emot dem, enligt Emma.

– Det har inte funnits någon som har tagit ansvar. Det värsta är att Nordea vänder ryggen och inte ger oss någon hjälp överhuvudtaget, säger Emma Nordin. 

– Men vi hoppas någonstans att Nordea ska be om ursäkt och säga att de gör fel, säger Emma Nordin. 

När Expressen kontaktar Nordeas presstjänst uppger banken att de aldrig kommenterar enskilda kunder eller kundärenden, på grund av banksekretessen som är reglerad i lag. 

Nordea meddelar även att banken generellt sett följer ARN:s beslut och inte kan ge någon kommentar i enskilt fall.

Allt vanligare enligt polisen

Ärendet är polisanmält och bedragarna är gripna. Enligt Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericentrum, började det här tillvägagångssättet bland bedragare användas i oktober 2017. 

– Sedan eskalerade det under 2018 med en riktig topp på drabbade personer under augusti och september, säger Lotta Mauritzson. 

Hon säger att polisen nu arbetar med att öka kunskapen kring det här både bland allmänheten och andra inblandade aktörer så som banker och telekombolag.

– Får du fråga från någon, "kan du ta fram din dosa och uppge de koder som finns där" då ska du avsluta det samtalet på en gång, säger Mauritzson.

Så undviker du att bli bedragen

- Telefonbedragare kan drabba gammal som ung och det svider lika mycket att bli av med sina besparingar, oavsett hur stor eller liten summa är. 

- Blir du uppringd av en person som uppmanar dig att lämna ifrån dig dina bankkoder eller logga in via ditt mobila bank-id ska du avsluta samtalet med en gång.

- Samma sak gäller om personen uppmanar dig att ta fram din bankdosa och skriva in dina koder där.

- Om du blir osäker på om det är en bedragare som har ringt upp dig ska du kontakta din bank direkt. 

 

Källa: Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på polisens bedrägericenter.