Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Emma fick möglig säng: "Aldrig mer Furniturebox"

Emma Malm beställde möbler från Furniturbox. När sängen väl kom var den möglig. Foto: Privat
"Aldrig mer", säger Emma om Furniturebox. Foto: Privat
Emma fick inte någon orderbekräftelse, leveransen blev försenad, och när delar av den dök upp var den mögelskadad.

Emma Malm beställde möbler för 27 000 kronor hos ett av Sveriges snabbast växande företag, Furniturebox.

Men orderbekräftelsen kom inte, leveransen blev försenad, och när delar av den dök upp var den mögelskadad.

– Då blev jag väldigt trött, säger Emma Malm.

Vågar du beställa dyra saker på internet?

26-åriga Emma Malm i Strängnäs tyckte om leveransgarantin på 2-8 dagar från svenska möbelföretaget Furniturebox, som kallas för "nätets Ikea" och vars omsättning har stigit från fem miljoner kronor för fem år sedan till 350 miljoner kronor förra året.

– Vi beställde en säng, en soffa, en fotpall och två fåtöljer. Det blev ungefär 27 000 kronor, berättar Emma Malm.

Problemen började på en gång. Ingen orderbekräftelse kom och Emma fick sitta länge i telefonkö till kundtjänst för att efterlysa den. Åtta dagar gick, ingen leverans, telefonkö till kundtjänst . En dag dök det upp en påminnelseavi.

– Någon första avi kom aldrig, bara en påminnelse. Och varje gång jag ringde kundtjänst blev jag behandlad som luft, säger Emma Malm.

"Aldrig mer"

När leveransen sedan kom var det bara delar av beställningen. De två fåtöljerna skulle dröja ytterligare sex veckor och då avbeställde hon dem. Hos kundtjänst fick hon beskedet att hon kunde få kompensation – men bara om förseningen var längre än tre veckor. Två procent per vecka till godo, att använda nästa gång hon handlar. Som om det skulle hända.

– Nej, aldrig mer Furniturebox, säger hon.

När Emma Malm öppnade paketet med sängen kom nästa obehagliga överraskning: stommen var kraftigt mögelskadad.

– Först försening, sedan dåligt bemötande och när vi äntligen får varan är den möglig. Jag blev inte glad, kan jag säga. Alltihop kändes bara jobbigt.

"Väldigt olyckligt"

Emma kontaktade möbelföretaget och skickade in bildbevis. Kundtjänst sa "inga problem", Emma kunde slänga sängen så skulle de skicka en ny. Men när hon i stället bestämde sig för att annullera hela köpet skulle möbelföretaget ha tillbaka den mögliga sängen.

– Då började det igen. De krävde att jag skulle ta ledigt från jobbet eftersom de ville hämta soffan på dagtid. De levererar dåliga varor och jag ska förlora tid och pengar, säger Emma, som vill varna alla hon "känner och inte känner" från att handla möbler här.

Furniturebox vd Anders Wallstedt säger att han inte är insatt i just det här ärendet.

– Det är väldigt olyckligt när sådana här saker händer. Men tyvärr måste man nog vara lite behjälplig när man beställer på internet, säger han.

Philip Niemi, kundservicechef, tycker att det är "väldigt märkligt" att sängen är möglig.

– Men det kan till exempel ha regnat in i en container. Vi har givetvis kvalitetskontroller, och kommer att föra ärendet vidare för att hitta felet. Någonting är inte rätt, säger han.

Att kunden som fått en felaktig vara måste stanna hemma från jobbet för att Furniturebox ska kunna hämta på dagtid kommenterar Philip Niemi så här:

– Jag har svårt att sätta mig in i det. Vi använder olika fraktbolag, och det är också beroende av var kunden bor.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!