Emil Linell ringde SOS Alarm och vädjade om att de skulle skicka en ambulans. Men sjuksköterskan tog inte honom på allvar och ingen ambulans kom. Foto: Privat
Emil Linell ringde SOS Alarm och vädjade om att de skulle skicka en ambulans. Men sjuksköterskan tog inte honom på allvar och ingen ambulans kom. Foto: Privat

Emils desperata rop på hjälp

Publicerad
Uppdaterad
Mjälten sprack på Emil Linnell - men sjuksköterskan på SOS Alarm vägrade skicka ambulans och 23-åringen dog i onödan.
Nu har familjen skrivit ett öppet brev till landstinget i Stockholm.
Expressen.se har även tagit del av en utskrift av Emils desperata rop på hjälp i samtalet med SOS Alarm.
Det var den 30 januari i år som Emil Linnell plötsligt fick mycket svårt att andas. Han ringde SOS Alarm men där blev hans desperata vädjan om ambulans inte tagen på allvar.
Sjuksköterskan som kopplats in trodde att han hade panikångest. Senare hittades Emil död med sprucken mjälte, troligen orsakad av körtelfeber.

Skickat öppet brev

Nu har familjen skickat ett öppet brev till landstingsrådet Filippa Reinfeldt i Stockholm.
– Hela familjen står bakom det här brevet och vi hoppas med det kunna skapa debatt så att ansvariga inom landsting och myndigheter tittar på det här så att det som hände Emil inte kommer att hända igen, säger Emils styvpappa Stylianos Vassilakis till Expressen.se.
”Det går inte att i ord beskriva den fasa Emils föräldrar och morbror fick uppleva när de hörde Emils allt mer förtvivlade försök att få hjälp och de svar han fick av SOS Alarms sjukvårdsutbildade personal, som uppenbarligen hade drabbats av en total mental härdsmälta. Ingen som hör banden, vilket även SOS Alarms chefsläkare medgett, kan missförstå att det är en svårt sjuk människa i djup nöd som ringer. Och ändå missförstår den ansvarige sjuksköterskan situationen totalt.”
Vidare står det:
"Emils anhöriga försöker nu förtvivlat förstå vad som får en sjukvårdsutbildad person, som med allra största sannolikhet har valt sitt yrke för att kunna hjälpa andra och vars arbetsuppgift är att rädda liv, vad som får den personen att så totalt tappa omdömet."

Tagit del av SOS-samtalet

Expressen.se har också tagit del av SOS-samtalet där Emils rop på hjälp inte går att ta miste på:
"Emil: Jag behöver en ambulans, snälla.
Sköterskan: Ja, men jag…
Emil: Jag kan inte andas!"
Emil Linnells död har lex Maria-anmälts och den sjuksköterska som nekade honom ambulans har fått sluta sitt arbete.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag