Emanuel Karlsten: Våra appmaskiner är som schweiziska arméknivar

Publicerad
Uppdaterad
Appen. Lär er ordet. Det är den nya nappen. Det var väl kul rimmat? Appen, nappen. Men det är också väldigt sant. Appen får tyst på bråkiga barn i baksätet, gör dödtiden på tunnelbanan till en rolig spelpaus och får allt som tidigare var av teknisk karaktär att kännas löjligt enkelt.
När iPad nu lanseras i Sverige tas nästa steg i utvecklingen. Välkommen till den nya digitala vaggan.
Det kan tyckas hysteriskt allt det här tjatet om de nya telefonerna och dataliknande, platta maskinerna. Och applikationerna, "apparna". Det har blivit det nya vädersnacket. Det vi pratar om när vi, i plötslig eufori, upptäcker att vår samtalspartner också är en av de invigda. En av dem som äger en iPad. Eller en iPhone. Eller nån annan smartphone eller tablet - som de andra läsplattorna kallas.
Visst är det ändå lite oväntat? Att det var appar som skulle bli nästa grej? Från att vi tidigare alltid har navigerat oss fram via program eller adresser med "http" framför börjar vi nu mer och mer förutsätta att allting har en applikation. Oavsett om det handlar om tidningar, affärer, konferenser eller tjänster.
Tekniken har vänts från att vara något som är stökigt till något som blivit kontrollerbart och förståeligt.

Via en välsorterad app-butik laddar jag ner det jag önskar och så bara fungerar allt när jag trycker i gång det. Utan krångliga betalvägar, utan de märkliga drivrutinerna. En efterlängtad digital gränslös värld har öppnats. I stället för att köpa apparaten med program kan vi med en applikation få GPS till mobilen, som guidar oss till fjällstugan. Varje småbarnsförälder har säkert redan upptäckt SVTplay-appen med barnprogram, eller ritprogrammet som får varje rastlös treåring att förvandlas till ett ljus.
Våra appmaskiner har blivit en ny schweizisk armékniv, redo att användas i alla lägen. Inte är det konstigt att den nyblivna smartphone-ägaren sätts i trans, hukad över sin telefon och dess möjligheter. Inte är det konstigt att mediehus, inklusive Expressen, får glädjefnatt över iPaden.

Den nya, platta
iPad, som antas börjar säljas i dag i Sverige, är en papperslik upplevelse sockrad med digitala möjligheter. Här finns en chans att förvalta och förädla all den kunskap om paketering som i decennier förädlats på Expressen. Lägg där till de interaktiva moment pekande med fingrar och digitala plattformar ger och du har en självklar arvtagare till den analoga tidningen. Det är pappersromantik, på ett sätt.
Men det apparna framför allt har är en upparbetad och självklar förståelse för att bra tjänster kostar. Det är på grund av det som vi har fått den breda uppsättningen appar. Det är därför du nu får bråkfria bilresor. Det är därför du plötsligt känner stygn av längtan efter de tidigare långtråkiga stunderna. Det är därför Expressen och fler andra mediehus nu satsar hårt på att skapa bra appar.
För precis som med de roliga spelen ser mediehusen att man kan skapa något du kommer att älska och vara villig att betala för. Särskilt när den är paketerad som en napp. Förlåt, app.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag