Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Elsparkcyklar irriterar – runtom i världen

Enkät: Vad tycker du om elsparkcyklarna?
Foto: TT NYHETSBYRÅN / FREDRIK SANDBERG
Tyskland kallar man det sparcykelinvasionen, kör man på trottoaren i Paris kan man komma att få upp till ett års fängelse och i Storbritannien är de olagliga sedan 1835. Foto: JOHAN JEPPSSON / IBL

I Tyskland kallar man det sparcykelinvasionen, kör man på trottoaren i Paris kan man komma att få upp till ett års fängelse och i Storbritannien är de olagliga sedan 1835. 

Det visar SvD:s undersökning av elsparkcyklar i världen. 

Elsparkcyklar har varit sommarens heta debattämne runtom i världens storstäder. För det är inte bara i Sverige som de eldrivna sparkcyklarna far fram över gator och torg visar en undersökning av SvD

I Tyskland kallar man det den tyska sparkcykelinvasonen och i dag finns 15 000 eldrivna sparkar hitta i huvudstaden Berlin, Hamburg och München. Reglerna för cyklisterna är hårda. Undantagsvis kan du lämna cykelvägen för gator men du får absolut inte köra på trottoarer eller gågator. 

Inte heller får du köra berusad och under 21 år är det totalt alkoholförbud som gäller skriver SvD. Är du över 21 år gäller samma regler som för billister. 

Trots det ertappades nyligen en svensk medborgare med 2,2 promille på en elsparkcykel i Berlin. En annan cyklist påträffades på den tyska motorvägen autobahn. 

I Paris har man, precis som i Sverige, påtalat problemet med att sparkcyklarna lämnas slängda på trottoarerna och billisterna klagar över att cyklisterna inte kan trafikregler. 

Kan få upp till ett års fängelse 

Paris borgmästare presenterade i somras en åtgärdsplan under namnet: ”Trottinetter i Paris: hur vi ska få bukt med anarkin”. Där finns bland annat förslag på hastighetsbegränsningar och parkeringsförbud på trottoarer. 

Går de nya lagarna igenom kan den som bryter mot hastighetsreglerna eller kör med hörlurar i öronen få böter på upp till 135 euro. Den som kör på trottoaren riskerar upp till 15 000 euro i böter, motsvarande ungefär 150 000 svenska kronor, och fängelse på upp till ett år skriver SvD

Även Japan har hårda regler för elsparkcyklar där de klassas på ungefär som mopeder. Det betyder att alla sparkcyklar ska ha registreringsskylt, backspegel och föraren ska ha körkort. 

Annat är det i Norge där myndigheterna hittills inte har gjort några större ansträngningar till att försöka plocka bort det nya fordonet från stadens gator. Dock har Norges Blindesforbund varnat för att blinda och svagsynta redan har blivit påkörda av cyklarna. 

Förbjudet sedan 1835

Men kanske är London den europeiska storstad som sticker ut mest. Där klassas elsparcyklarna som elskotrar – något som är förbjudet i staden sedan 1835 enligt Forbes

På sin egen mark får man dock köra elsparkcykel året om. Även i den omkring 200 hektar stora Olympic Park är det tillåtet att köra fram till sista september. 

Bryter man mot reglerna riskerar man 300 pund i böter och sex prickar i körkortet. Flera aktörer på marknaden försöker nu få trafikförbudet lyft. Till sin hjälp har de Storbritanniens cykelentusiaster som hoppas på att elsparksförarna ska bli en del av deras kamp för utvidgade cykelbanor skriver The Guardian