Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Eleverna: Så går det att plugga hemifrån

Utmaningen med distansundervisning är att gränserna mellan fritid och skola suddas ut. Det menar elever på Tumba gymnasium som Expressens Matilda Nyberg har pratat med.
Expressens Matilda Nyberg intervjuar Benjamin Salazar Lopez, 17 och Aldina Pavic, 17.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
Benjamin Salazar Lopez, 17 och Aldina Pavic, 17, studerar nu hemifrån.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
”Vi måste ta mycket mer eget ansvar nu när vi sitter hemma och pluggar”, säger Benjamin Salazar Lopez, 17.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
19-åriga Lovisa Henriksson.
Foto: Privat / Privat

Gymnasieelever och lärare gör det bästa av ett tufft läge när många tvingas stanna hemma på grund av coronaviruset. 

Men det finns en oro för hur det blir om hemmaundervisningen fortsätter till hösten. 

– Tänk att ta emot nya elever på distans, säger läraren Natalie Gabriel Fermano. 

Sedan den 18:e mars har svenska gymnasieskolor bedrivit undervisning på distans, efter rekommendationer från Folkhälsomyndigheten. Elever ska hålla sig hemma för att minska smittspridningen av coronavuriset. 

Under presskonferensen när regeringen meddelade beslutet sa statsminister Stefan Löfven att det här inte var att betrakta som ”ett extra skollov”. Utbildningsminister Anna Ekström hade också tydliga besked till studenterna. 

– Gymnasieeleverna ska inte vara ute på stan, de ska vara hemma och plugga, sa hon till Expressen.

Så hur går det för elever och lärare när klassrummen byts ut mot vardagsrum? 

Benjamin Salazar Lopez, 17 och Aldina Pivac, 17, studerar nu hemifrån.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
”Det känns annorlunda”, säger Aldina Pavic, 17.
Foto: ALEX LJUNGDAHL

När Expressen besökte Tumba gymnasium utanför Stockholm drygt sex veckor efter regeringens besked var den stora skolan nästan helt tom, sånär som på några enstaka lärare och elever. 

– Det känns annorlunda, man är van vid att det är mycket folk och mycket prat. Nu är det tyst, säger 17-åriga Aldina Pivac. 

Hon läser andra året på naturvetenskapliga linjen och berättar att det inte är helt enkelt att plugga hemma. 

– Man måste hålla rutinerna. Inte gå upp fem minuter innan lektionen börjar, vilket är lätt hänt. 

Mår dåligt av isolering

Aldina Pivac säger att hon gör ett schema för varje dag för att inte halka för långt i från det vanliga livet. Hennes klasskompis, Benjamin Salazar Lopez, håller med om att man får anstränga sig för att inte komma efter i skolan. 

– Vi måste ta mycket mer eget ansvar nu när vi sitter hemma och pluggar, säger han. 

Är det tråkigt att inte vara i skolan?

– Jag tycker det. Jag har roligt i skolan och gör annat här än att plugga. Hemma är det bara plugg, säger Benjamin Salazar Lopez. 

Aldina Pivac säger att många mår dåligt av att inte komma ut och träffa folk. 

– Man har väldigt lite kontakt med vänner eller klasskompisar. Och man behöver det för att må bra, säger hon. 

”Jag har roligt i skolan och gör annat här än att plugga. Hemma är det bara plugg”, säger Benjamin Salazar Lopez.
Foto: ALEX LJUNGDAHL

Lärarna Gennet Sätherlund, 53, och Natalie Gabriel Fermano, 36, undervisar ibland hemifrån och ibland i skolans lokaler. 

När skolan skulle ställa om till distansundervisning la man en hel dag på att lösa de tekniska och praktiska förutsättningarna. De båda lärarna tycker att det hela börjat sätta sig nu, men att det var en del problem när allt skulle dra i gång. 

– Det går mycket bättre nu än vad det gjorde initialt, säger Gennet Sätherlund som undervisar i engelska och samhällskunskap. 

Under Expressens besök har hon lektion delvis stående i en av skolans korridorer. Google Meet funkar inte och hon fortsätter undervisningen samtidigt som hon ber IT-personalen en trappa ned om hjälp. 

– Förklara i texten vem som yrkar på skadeståndet, instruerar hon en elev som har frågor om uppgiften. 

Äter lunch med stora avstånd

Hennes kollega Natalie Gabriel Fermano säger att distansundervisningen skiljer sig mycket från hur det är i vanliga fall. 

– Även om vi ser eleverna på skärmen, och de ser oss, så är det inte alls samma sak som att möta dem i klassrummet, säger hon. 

Hon säger att en av anledningarna till att det ändå funkar är att lärarna och eleverna redan känner varandra. Majoriteten av läsåret har de befunnit sig i skolan ihop. 

Gennet Sätherlund, 53, undervisar ibland hemifrån och ibland i skolans lokaler.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
Gennet Sätherlund.
Foto: ALEX LJUNGDAHL

Men hon är orolig för hur det skulle gå på lång sikt. 

– Om det här pågår länge så kommer vi behöva ställa om helt. Det här är en kortsiktig lösning som kommer funka fram till sommaren, men vi stöder oss mycket på att vi har undervisat eleverna i klassrum under största delen av kurserna. 

– Tänk att ta emot nya elever så här, säger hon. 

Trots att hon fortfarande är i skolan flera dagar av veckan ser vardagen annorlunda ut nu. Natalie Gabriel Fermano försöker träffa så få personer som möjligt för att minska risken för att bli smittad. 

– Jag tar bilen hit och sen jobbar jag ensam i mitt arbetsrum. Den enda gången jag träffar folk är när jag går ner i matsalen, och då ska vi sitta med avstånd även där, säger hon. 

Fler elever om distansundervisningen

Sänna Janfada Balu, 17, Alyson Vera, 17, och Lovisa Henriksson, 19, läser alla på distans just nu.

På Sveriges största gymnasieskola, Polhemskolan i Lund, går drygt 2600 elever. Expressen har pratat med tre av dem om hur distansundervisningen funkar. 

Sänna Janfada Balu, 17 år: 

Sänna Janfada Balu, 17, går andra året på gymnasiet.
Foto: Privat / Privat

– Själva pluggandet går bra, tycker jag. Det känns nästan som att man är i klassrummet. Man kan ställa frågor till läraren som vanligt. 

Finns det några nackdelar? 

– Det finns en sak som är väldigt jobbig. Min syn har försämrats enormt mycket. Man måste kolla på en skärm cirka sju timmar varje dag, bara för skolarbetet. Jag gick till en optiker och fick veta att jag hade överansträngda ögon. 

– Mina ögon är så trötta. Det känns som att skärmen är ficklampor som sticker i ögonen. Och den enda lösningen är att avstå skärm. 

– Jag tycker att det är jättejobbigt. Det är väldigt påfrestande och man blir frustrerad över att man inte kan plugga som vanligt. Jag är rädd att det ska drabba mina betyg. 

Hur gör du för att hålla uppe motivationen? 

– När distansundervisningen startade så var det riktigt jobbigt. Men det har blivit bättre eftersom man fått rutiner. Man får tänka att det handlar om en begränsad period, inte en livstid. 

Alyson Vera, 17 år: 

Alyson Vera läser på Polhemskolan i Lund och pluggar hemifrån.
Foto: Privat / Privat

– Jag tycker att det funkar rätt bra att plugga hemma. Jag har bra disciplin, det underlättar. Men om man inte har det så kan jag tänka mig att det är svårare. 

Finns det något som är svårt? 

– Provtillfällena är ganska svåra. Man ska ha på kameran och visa sitt skrivbord, så att läraren ser att man inte fuskar. Det är svårt att koncentrera sig eftersom det hörs ljud från de andra som skriver.

Vad saknar du mest? 

– Jag saknar det sociala, att träffa sina kompisar både i den egna klassen och i andra. Och jag saknar interaktionen med lärarna. Hela atmosfären i skolan. 

Lovisa Henriksson, 19 år: 

Lovisa Henriksson sköter allt skolarbete hemifrån.
Foto: Privat / Privat
Ett annorlunda klassrum i coronatider. Här pluggar Lovisa Henriksson om dagarna.
Foto: Privat / Privat

– Det funkar helt okej. I början kändes det omöjligt, speciellt när alla lärare var kaosartade på Google Meet. Folk var inte riktigt förberedda. Men sen kom rutinerna. 

– Skolmotivationen har sjunkit. Det är många som känner att det är svårt att vara aktiv när man hela tiden sitter hemma. Det är lättare att hitta på annat. 

Hur känns det att inte kunna ta studenten som det var tänkt? 

– Det är riktigt, riktigt tråkigt. Man får hålla två tankar i huvudet, jag förstår att vi behöver göra allt vi kan för att stoppa smittspridningen och se till att inte sjukvården blir överbelastad, men samtidigt måste vi få lov att tycka att det är jättetråkigt att ta studenten. Det är så trist att se vuxna skriva på sociala medier att vi inte ska klaga, det är bara studenten, ingen dör – men man kan ju tänka på både och. 

Vad saknar du mest med skolan?

– Att träffa folk. Det är jobbigt att inte ha det dagliga umgänget, när det försvinner sitter man hemma och är själv på ett väldigt ovant sätt. 

Undersökning visar problemen – Moa, 17: ”Blir väldigt stressad över situationen”
Håll ihop – Håll avstånd

Under vinjetten HÅLL IHOP – HÅLL AVSTÅND samlar Expressen berättelser om ett Sverige som håller ihop och hjälper varandra.

Social distansering betyder inte isolering.

Vill du berätta hur håller kontakt med dina nära och kära?  

Är du samhällsbärare och vill berätta om din situation.

Mejla till reporter Matilda Nyberg, matilda.nyberg@expressen.se, eller skicka in din berättelse via länken nedan.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.