Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ekot-ledningen berömde reportern när hon slutade

Umgicks medan SR-reportern granskade hans fall, skriver DN.
Raad al-Duhan.
Foto: JORGEN SVENDSEN / ARBETARBLADET
Raad Al-Duhans bil står parkerad mitt i natten, 140 meter från SR-reporterns port, den 13 mars.

SR-reportern inledde en personlig relation med den utpekade säkerhetsrisken Raad al-Duhan, som hon samtidigt granskade. 

Men när hon i oktober förra året slutade sin tjänst gavs en helt annan förklaring till varför. 

Och Ekot-ledningen berömde reportern i ett mejl till alla medarbetare för hennes insatser i samband med avslutet.

Först sju månader senare – då Doku avslöjade den verkliga bakgrunden till varför reportern slutade – fick kollegerna veta.

Det avslöjar Sveriges Radios egen granskning av fallet. 

Sveriges Radio har gett två reportrar på den egna lokalradiostationen P4 Jönköping i uppdrag att granska turerna i den uppmärksammade Ekot-affären, där en känd reporter inledde en relation med en utpekad islamist vars fall hon själv granskade.

Det var i september förra året som Ekot-chefen Klas Wolf-Watz fick uppgifter om banden mellan SR-reportern och den av regeringen klassade säkerhetsrisken Raad al-Duhan, som fick honom att befara att Ekots integritet kunde ifrågasättas.

Kort därpå slutade reportern. 

Slutade på egen begäran

Enligt granskningen fick redaktionen en helt annan förklaring till varför reportern slutade, än att hennes agerande kunnat leda till ett ifrågasättande av Ekots integritet, och i ett meddelande till redaktionen berömde ledningen henne för hennes arbete. 

Det som hände har, enligt P4 Jönköpings två reportrar, hållits inom en liten krets under sju månader. Fram till i maj då Doku kom med sitt avslöjande. 

– Så fort jag fick reda på att redaktionens integritet kunde ifrågasättas agerade jag. Det resulterade i att hon slutade på egen begäran i början av oktober 2020, sa Ekot-chefen Klas Wolf-Watz till Doku i samband med avslöjandet.

De båda reportrarna från Sveriges Radio P4 Jönköping uppger att de haft svårigheter att få fram uppgifter från det egna public Service-bolaget om vad som skett. Bland annat om när reportern faktiskt arbetade.

Trodde på mer öppenhet

Expressen kunde i förra veckan avslöja att Raad al-Duhan hade tillgång till SR-reporterns lägenhet under en tid då hon var på uppdrag för Sveriges Radio i utlandet. 

– Jag trodde att vi skulle se en större öppenhet som SR ofta avkräver andra, säger reportern Rebecka Montelius som gjort granskningen tillsammans med David Svanberg – också han från P4 Jönköping. 

Deras granskning visar att det inte är känt var intervjuerna med Raad al-Duhan gjordes, om de gjordes i reporterns hem eller på annan plats. Och stora delar av researchen i granskningen ska ha funnits på reporterns privata dator. 

Sveriges Radio har alltsedan historien avslöjades motsatt sig en extern granskning av ärendet med hänvisning till att det skulle hota källskyddet, men det är ett argument som inte håller, enligt Nils Hanson, tidigare chef för ”Uppdrag granskning” i SVT. 

– Det är helt fel. Vi på ”Uppdrag granskning” gjorde en sådan extern granskning i fjol. Det kunde göras utan att källskyddet hotades, säger Nils Hanson till Sveriges Radio. 

Intern kritik

Det var efter att ett inslag om apatiska flyktingbarn ifrågasattes på en rad punkter av magasinet Filter, som SVT valde att inleda en extern granskning. 

Kritiken mot ledningens agerande har varit utbredd internt inom Ekot-redaktionen och på Sveriges Radio. Det har Expressen tidigare kunnat rapportera om. 

Daniel Öhman, prisbelönt reporter på Ekot, tillhör kritikerna, och uttalar sig nu i de båda P4-reportrarnas granskning. 

Han menar att den genomgång som Ekot-ledningen gjort av de publicerade inslagen inte är nog. 

– Jag tycker att man borde ha gjort en betydligt mer ordentlig granskning av hela materialet, redan då i september. Mer än man verkar ha gjort. Man borde ha gått igenom alla källor och pratat med alla intervjupersoner, säger han.

”Vi har aldrig varit ett par”

Ekotchefen Klas Wolf-Watz håller fast vid att de gjort en tillräcklig genomgång av granskningen som sådan. 

– Min bedömning var att det inte fanns några direkta fel på de här inslagen. Då var det också viktigt att av transparensskäl ha dem kvar. Vi ser att det finns viktiga uppgifter med. Säpos syn. Det finns bemötande och balans, säger han till de båda P4-reportrarna.

Efter avslöjandet i maj har Ekot också märkt de ifrågasatta inslagen med meningen: ”Ekot har fått kritik för delar av rapporteringen kring det här ämnet och omständigheterna kring en tidigare anställd.”

Den före detta SR-reportern hävdar själv att den privata relationen till Raad al-Duhan inleddes först efter att hon granskat hans fall. För Expressen berättade al-Duhan själv om deras relation:

– Vi är inte ett par och vi har aldrig varit ett par. Relationen har utvecklats stegvis så att vi blev vänner. Vi kände inte varandra innan. Jag kan inte säga exakt när i tiden vi fick en vänskaplig relation. Det skedde stegvis.

Följ senaste nytt i Expressen TV – vi sänder direkt mellan 07 och 23 varje vardag och mellan 11 och 20 på helger.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.