Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Efter oljeutsläppet – nu bogseras fartyget bort

Vid nya dykningar har allvarliga skador upptäckts på det fartyg som havererat utanför Västervik. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Bland annat har sprickbildning upptäckts i fartygets skrov, men Kustbevakningen har inte tagit ställning till om omedelbar bogsering ska tillåtas. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Allvarliga skador har upptäckts på det fartyg som har havererat utanför Västervik.

Redan på tisdagskvällen påbörjas en bogsering till Oskarshamn – en operation som innebär att ännu mer olja läcker ut.

Bland annat har sprickbildning upptäckts i fartygets skrov, varför det finns en oro för fartygets stabilitet om det ligger kvar. Kustbevakningen och andra berörda myndigheter har godkänt bärgningsbolagets plan för bogseringen, som kan ta uppemot 30 timmar.

Fartygets skadade tankar har tömts på olja, men ombord finns fortfarande hundratusentals liter olja kvar. Risken för ytterligare oljeutsläpp gör att Kustbevakningen kommer att följa förloppet med flyg och fartyg.

– Vi kommer att gå väldigt långsamt fram och ligga bakom med flera fartyg för att ta upp den olja som kan tänkas hamna i vattnet, säger Kalle Isaksson, vakthavande befäl vid Kustbevakningen.

Räddningstjänsten rustar

Ännu ett miljöskyddsfartyg har skickats till platsen på grund av risken för oljeutsläpp.

Räddningstjänsten, som ansvarar för grovsaneringen på land, har beställt ytterligare två containrar med utrustning från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Räddningstjänsten har också bett om förstärkning från Östergötland och Jönköping samt utökat styrkan från Försvarsmakten till 75 man.

Jörgen Svensson, räddningsledare vid Västervik kommuns räddningstjänst, uppskattar att arbetet kommer att fortsätta till och med fredag. Man vill försäkra sig om att det finns tillräckligt med resurser vid eventuella nya upptäckter eller läckage.

– Riskerna är att det blir mer utsläpp när man börjar röra och dra i fartyget. Och börjar fartyget läcka under bogseringen kan olja komma upp på land också längs med kusterna, vindarna är ju sydostliga, säger Svensson.

 

LÄS MER: Oljeutsläpp från Makassar Highway sprider sig mot land  

 

14 000 liter olja

Fraktfartyget Makassar Highway gick på grund för en vecka sedan och har läckt uppskattningsvis 14 000 liter olja. Totalt deltar nu mer än hundra personer i operationen. Utöver Kustbevakningen, räddningstjänsten och Försvarsmakten också personer i den frivilliga resursgruppen samt frivilliga ortsbor.

Miljöminister Karolina Skog (MP) hyllar räddningsinsatsen. Samtidigt önskar hon skärpta regler för fartygstrafiken i Östersjön, som klassas som ett särskilt känsligt hav. Det har redan lett till särskilda krav på fartygen, bland annat på dubbelskrov.

– De reglerna har ju haft väldigt positiv effekt. De flesta fartyg använder mindre dålig olja och olyckorna har minskat, säger miljöministern.

Miljöpartiet vill undersöka om klassningen av Östersjön som särskilt känslig kan användas för ytterligare regelskärpningar.

– Vi vill se om vi kan skärpa reglerna för vilka fartyg som överhuvudtaget får röra sig i Östersjön, säger Karolina Skog

Allmänheten uppmanas att undvika kontakt med utsläppet. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Tiotal drabbade öar

Ytterligare någon ö har fått oljepåslag under natten och totalt finns det olja på tio till tolv öar och skär, uppskattar Joakim Jansson. Hittills har han fått rapporter om ett tiotal fåglar som fått olja på sig.

– Man ser att de fått svart färg på sig och att de håller på att feja sig, slickar och biter och vad de nu gör, för att bli av med oljan, säger Joakim Jansson.

Än så länge har ingen av dessa fåglar kunnat fångas in för tvättning, berättar Magnus Edelius från organisationen Katastrofhjälp Fåglar och Vilt. Att fånga in fåglar till havs är inte görbart.

– Vi jobbar aldrig med blåljus och att jaga fågel till havs, det går inte. De måste komma in på stränderna och lägga sig där eller ligga och simma i strandkanten, säger Magnus Edelius.

Hans bedömning är att det inte verkar bli någon större fågelkatastrof.