Enligt en ny undersökning från Novus och SVT tror 7 av 10 svenskar på en förändring i samhället efter #metoo. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅNEnligt en ny undersökning från Novus och SVT tror 7 av 10 svenskar på en förändring i samhället efter #metoo. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Enligt en ny undersökning från Novus och SVT tror 7 av 10 svenskar på en förändring i samhället efter #metoo.  Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Kampanjen har lett till samlade upprop och demonstrationer. Foto: ALEX LJUNGDAHLKampanjen har lett till samlade upprop och demonstrationer. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Kampanjen har lett till samlade upprop och demonstrationer.  Foto: ALEX LJUNGDAHL

Nästan varannan man tycker att #metoo-uppropen är överdrivna

Publicerad

7 av 10 svenskar tror att #metoo-kampanjen kommer leda till en förändring i samhället. 

Men samtidigt tycker 45 procent av männen att me too-uppropen är helt eller delvis överdrivna. 

Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av SVT. 

Till följd av kampanjen #metoo har kvinnor i olika branscher gått ut i olika upprop och flera chefer och kända profiler har fått lämna sina arbetsplatser. Novus har frågat 1 022 personer om de tror att kampanjen kommer leda till en förändring i samhället. 67 procent av männen och 72 procent av kvinnorna svarade ja, skriver SVT

Bland majoriteten av de män och kvinnor som tror att det kommer bli en förändring tror 74 procent att det kommer leda till att kvinnor ändrar sitt beteende och anmäla eller säga i från mer. 

Nina Rung, krimonolog och föreläsare om sexuella övergrepp, säger till SVT att det nu i stället är dags för männen att se över sitt beteende. 

– Kvinnor har samlat mod och kraft och berättat om sin utsatthet. Vi har kommit med fakta, statistik och vittnesmål. Nu är det dags för männen att rannsaka sig själva och se hur de kan bidra till att det här upprör. 

LÄS ÄVEN: #Metoo – 25 kvinnor berättar om sina erfarenheter

Lägst förtroende för påverkan hos Sverigedemokrater 

I storstäder finns störst tilltro till uppropen. Lägst förtroende för förändring och påverkan finns hos Sverigedemokraternas väljare, skriver SVT. 

Av de 19 procent som inte trodde att #metoo kommer leda till förändring ansåg 47 procent av männen att det är några få som kränker kvinnor – och att det är därmed ett isolerat problem. Motsvarande siffra för kvinnor var endast 21 procent. 62 procent av de kvinnor som inte tror på förändring tack vare #metoo ansåg i stället att sexuella trakasserier är så djupt rotat att kampanjen inte spelar någon roll. 

45 procent av männen tycker uppropen är överdrivna

Undersökningen visar också att 45 procent av männen tycker att uppropen är överdrivna. I undersökningen som SVT Nyheter ställdes frågan ”Vad känner du för uppropen kring #metoo?”. De 1 022 tillfrågade har fått välja mellan att instämma helt, delvis eller inte alls i olika påståenden.

På påståendet "Jag känner att det är överdrivet" svarar 45 procent av männen att de instämmer helt eller delvis. Motsvarande siffror för kvinnorna är 30 procent. Men 52 procent av männen och 65 procent av kvinnorna anser att det inte är överdrivet, skriver SVT. 

Torbjörn Sjöström, vd för Novus, säger till SVT att en tidigare undersökning har visat att 43 procent av männen och 32 procent av kvinnorna svarade att de inte sett någon bli sexuellt trakasserad. Han menar då att eftersom få har sett, kan det för dem upplevas som överdrivet. 

– Känner man inte alls till detta och sedan ser en massiv mediabevakning kan det se ut som alla drabbas av detta överallt på till exempel arbetsplatser samtidigt som man själv kanske levt ett längre yrkesverksamt liv och inte sett något alls, säger han till SVT. 

 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag