Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Efter kritiken – så blir nya public service

I den nya public service-utredningen slås bland annat ska SVT fokusera på sin kärnkompetens inom ljud och bild. Foto: MICHAELA HASANOVIC
Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Public service-utredningen är nu klar.

I den föreslås att en ny tv-avgift införs redan nästa år, att bevakningen av Sveriges ”vita fläckar” förstärks och bolagens utbud ska bestå av bild och ljud – inte text.

I den nya public service-utredningen slås bland annat fast att SVT ska fokusera på sin kärnkompetens inom ljud och bild. 

Kommittén som sedan 2016 haft uppdraget att utreda public service framtid har nu lämnat in sin slutrapport till kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP).

Public service-kommittén föreslår vidare att den nuvarande tv-avgiften slopas och att Radiotjänst i Kiruna AB ska avvecklas. I stället för att finansieras med licenspengar ska en inkomstbaserad skatt på 1 300 kronor per person och år införas. Skatten gäller för personer över 18 år som tjänar mer än 13 600 i månaden. Skatten föreslås träda i kraft i januari 2019.

 

LÄS MER: Politiker ska inte få styra public service

 

Kommittén har nu lämnat in sin slutrapport till kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) (bilden). Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Kritiken mot SVT

SVT har tidigare fått kritik av flera tidningskoncerner för att satsa för mycket på att skriva fristående artiklar, vilket slagit hårt mot de lokala tidningarna. På samma sätt ska SR fokusera på radio. 

"För att möta fallande förtroendesiffror och ökande konkurrens om medieanvändarnas tid är det särskilt viktigt att bolagen lyckas med sitt uppdrag att spegla hela landet och den variation som finns i befolkningen", står att läsa i rapporten.

Hanna Stjärne, vd på SVT, har tagit del av utredningen och tycker utredningen lyfter public service viktiga betydelse i ett digitaliserat medieklimat. 

"Jag är glad att utredarna konstaterar att public service är en demokratisk kollektiv nyttighet som gynnar alla i Sverige", skriver Hanna Stjärne i ett pressmeddelande. 

Hanna Stjärne, vd på SVT. Foto: MARCUS GUSTAFSSON

De toppar i förtroende

Medieakademins förtroendebarometer visar att SVT och SR toppar i förtroende bland medieföretagen med 65 respektive 58 procent. Samtidigt har förtroendesiffrorna sjunkit rejält de senaste åren. I början av 2010-talet låg samma siffra på 75 respektive 80 procent. 

 

LÄS MER: Public service ska tvingas hålla sig inom sina ramar 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!