Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Efter kritiken: Facebook gör om inställningarna

Det gamla gränssnittet till vänster och det nya till höger.
Tanken är att det ska bli lättare att välja vilken information man vill dela med sig av, och säkrare att använda Facebook.
Kritiken mot Facebook har varit massiv. Foto: AP

Nu pudlar Facebook efter den hårda kritik som riktats mot dem i samband med skandalerna kring Cambridge Analytica.

Det ska bli lättare att välja vilken information man vill dela med sig av, lovar företaget i ett nytt blogginlägg.

– Det blir lite av en icke-åtgärd. Vi kan inte vara säkra på att förändringen faktiskt kommer att gagna oss, säger Eva Ossiansson, varumärkesdoktor vid Handelshögskolan i Göteborg.

Efter den senaste veckans skandaler kring företaget Cambridge Analytica har opinionsmätningar visat rekordlågt förtroende för Facebook i Sverige.

I en ny opinionsundersökning, gjord av Demoskop på uppdrag av Expressen, säger sig fler än hälften av de svenska användarna ha lågt förtroende för Facebook, och nästan lika många uppger att de känner ovisshet kring hur företaget hanterar deras privata uppgifter.

Nu meddelar Facebook att man med anledning av kritiken har valt att göra om gränssnittet för sina sekretess- och integritetsinställningar, framför allt för mobilanvändare. 

"Viktiga verktyg för svåra att hitta"

Inga nya funktioner läggs till, utan befintliga inställningar samlas på ett enklare och mer överskådligt vis, skriver Facebooks Chief Privacy Officer i ett blogginlägg.

– Förra veckans händelser visade hur mycket mer arbete vi har att göra för att upprätthålla våra policyer, och hjälpa människor förstå hur Facebook fungerar och de val en användare har över sin data, skriver Facebooks Chief Privacy Officer Erin Egan i blogginlägget.

– Vi har klart och tydligt hört att integritetsinställningarna och andra viktiga verktyg är för svåra att hitta, och att vi måste göra mer för att hålla människor informerade. Vi kommer de närmaste veckorna att ta ytterligare steg för att ge användarna större kontroll över sin integritet, skriver Erin Egan.

”Lite av en icke-åtgärd”

Eva Ossiansson är varumärkesdoktor vid Handelshögskolan i Göteborg. Hon har följt utvecklingen kring Facebook den senaste veckan, och ställer sig tveksam till avsikten bakom de nya förändringarna.

– Den första reflektionen man gör nu är, på vilket sätt gagnar det oss? Det hävdas väldigt ofta att det ska bli enklare för oss på olika sätt, men under årens lopp har många användare upplevt att så inte riktigt är fallet, säger Eva Ossiansson.

Hon menar att värdet av de nya förändringarna inte nödvändigtvis är positivt, bland annat eftersom de manualer och guider som spridits om hur man skyddar sig på Facebook nu blir ogiltiga.

– Vill man vara riktigt illvillig kan man lika gärna tolka det som att det kommer bli svårare för oss nu, säger Eva Ossiansson.

– Det blir lite av en icke-åtgärd, och vi kan inte vara säkra på att förändringen faktiskt kommer att gagna oss.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!