Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Efter kaoset – regeringen vill reglera elsparkcyklarna

Elsparkcyklarna har lett till olyckor.
Regeringen vill reglera elsparkcyklarna i Stockholm. Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN
Transportstyrelsen har nu fått i uppdrag att se över ett regelverk. Foto: ADAM DAVER/DN/TT / DN TT NYHETSBYRÅN
Elsparkcyklarna har varit forum för debatt på flera håll i världen. Foto: ADAM DAVER/DN/TT / DN TT NYHETSBYRÅN

Elsparkcyklarna på Stockholms gator har väckt debatt.

Nu ger regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda ett regelverk för transportmedlet, skriver SvD. 

– Det är särskilt positivt att regeringen nu lyfter frågan om tillståndsplikt, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad till tidningen.

Under sommaren har Stockholm och andra städer runtom i världen invaderats av eldrivna elsparkcyklar som försvårat framkomligheten på gatorna. 

Ökningen av sparkarna har lett till flera debatter som inte sällan handlat om trafiksäkerheten. 

Tidigare i september började Stockholms stad beslagta elsparkcyklar som stod olämpligt parkerade – med syftet att förbättra framkomligheten. 

– Elsparkcyklar och cyklar får stå på trottoaren enligt lagstiftningen. Men de får inte stå så att de hindrar framkomligheten, sa Daniel Helldén vid Stockholms stads trafikborgarråd. 

Regeringen vill reglera elsparkcyklarna i Stockholm

Nu vill regeringen reglera elsparkcyklarna – och ger därmed Transportstyrelsen i uppdrag att se över ett regelverk, rapporterar SvD. 

Transportstyrelsen ska undersöka frågan om tillståndsplikt och hur kommunerna kan få bättre möjlighet att reglera nya trafikslag. 

– Elsparkcykeln är både älskad och hatad. Jag är positiv till ökad mobilitet och tycker om ny teknik men det får inte ske till priset av trafiksäkerheten, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i en kommentar till SvD. 

Deadline för en presentation av ett regelverk är satt till 29 mars nästa år och i november nästa år ska en rapport gällande antalet olyckor och olyckstillbud redovisas. 

– Det är särskilt positivt att regeringen nu lyfter frågan om tillståndsplikt, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, till SvD. 

Debatt om elsparkcyklar på flera håll i världen

Debatten om elsparkcyklar pågår som sagt inte bara i Sverige. I tyska huvudstaden Berlin har man pratat om en sparkcykelinvason med 15 000 eldrivna sparkar i staden. 

I Paris har man föreslagit hastighetsbegränsning och parkeringsförbud på trottoarer för att ”få bukt med anarkin”.