Personuppgiftspolicy

Fi-kandidaten Javidi lämnar riksdagslistan

Gudrun Schyman, en av partiledarna för feministisk perspektiv. Nu tar styrelsen för Fi avstånd från Oldoz Javidi. De menar att de saknar förtroende för henne och ber henne att lämna sin plats på riksdagslistan. Foto: EMIL LANGVAD/TT / TT NYHETSBYRÅN

Drygt en månad före riksdagsvalet – nu uppmanar Feministiskt Inititiativ (Fi) den kritiserade Oldoz Javidi att lämna sin plats på partiets riksdagslista.

Hon väljer att följa partikraven:

– Om jag inte har partiets förtroende så kommer jag naturligtvis inte vara kvar som riksdagskandidat, säger Oldoz Javidi till Expressen.

Feministiskt initiativ, Fi, skriver på sin webbplats att de saknar förtroende för Oldoz Javidi och uppmanar henne att lämna sin plats på partiets riksdagslista.

Orsaken är, enligt partistyrelsen, att Oldoz Javidi "inte längre samverkar med partistyrelsen för att återskapa förtroendet för henne och partiet, med anledning av det antisemitiska uttalande hon gjorde i Fempers som Feministiskt initiativ tagit starkt avstånd från", skriver de på sin hemsida.

Oldoz Javidi säger till Expressen att hon följer partiets uppmaning – hon kommer inte vara kvar som riksdagskandidat.

– Jag är väldigt väl medveten, att i det demokratiska system som vi har i dag, så är det partistyrelsens linje som gäller, säger hon – och tillägger:

– Som politiker är öppenhet och ärlighet något jag värderar högt. Därför var det viktigt för mig att få gå ut med min sanning.

Bakgrunden till bråket

Oldoz Javidi deltog under sommaren i Ship To Gazas resa som representant för Fi. Under resan kontaktades hon av tidningen Feministiskt perspektiv för en intervju.

Det var i samband med den som hon fällde sina hårt kritiserade uttalanden:

”Israels bästa vän är USA, ett annat infernaliskt styre med enormt stora landytor. Så varför inte bjuda in vännerna över till sig och göra plats för dem på gården? De verkar trivas bra i varandras sällskap. Och palestinierna kan få leva i fred och åter bygga upp det land som en gång var deras… Jag kan ju tillåta mig åtminstone få drömma om en sådan lösning eller hur?!.”

LÄS MER: NAOMI ABRAMOWICZ: "Låt inte clownen vara riksdagskandidat"

Javidi: "Tolkats som antisemitiska"

Oldoz Javidi har tidigare – i en debattartikel i Expressen – själv bemött den kritik som riktats mot henne. Där skriver hon:

”Under resans gång kontaktades jag av tidningen Feministiskt perspektiv för en intervju som genomfördes via mejl när jag befann mig på Medelhavet, djupt involverad i den rådande situationen och Israels agerande gentemot det palestinska folket. Jag skickade texten vidare till Fi för granskning innan publicering då jag ansåg mig vara för starkt känslomässigt påverkad för att själv kunna bedöma den. Intervjun publicerades. Efter att den legat ute ett tag och hunnit delas av många både internt inom partiet och externt, har några av de ord jag använt i intervjuns sista citat tolkats som antisemitiska."

Oldoz Javidi: "Det finns en sorg i mig"

Trots den massiva kritik Oldoz Javidi mött från partistyrelsen efter sina uttalanden, säger hon:

– Jag vet att partistyrelsen gör vad den kan. Samtidigt är jag besviken över att vårt parti, i sin helhet, inte lyckades hantera den här situationen på ett annat sätt. Det finns en sorg i mig att partiet inte förmådde mer när vi kämpar för att vara ett parti med högt i tak, med kärlek som drivkraft.

Tycker du att de har valt en feg väg?

– Jag tänker att det tyvärr är den vägen som i dag existerar inom partpolitik. Det är den struktur som finns. Jag önskar mig ett politiskt klimat som kan agera efter andra värden. Det är därför jag tror på Fi.

Kommer du även att lämna partiet?

– Så långt har jag inte ens funderat. Jag måste återhämta mig från det här drevet och landa. En sak är det i alla fall ingen tvekan om: Fi kommer att få min röst i valet. Jag röstar för vår ideologi, för vårt program, för våra frågor – i och med det står jag fortfarande bakom partiet.