Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Efter alla hån – Amazon tar bort och ändrar logga

Ur arkivet: Efter över 25 år lämnar Jeff Bezos över rodret i ett av världens största bolag, Andy Jassy tar över. Inslag från februari 2021.
Amazon skulle ändra sin appikon... det gick så där.
Foto: Shutterstock

När Amazon designade en ny appikon ville de ”väcka förväntan, spänning och glädje” hos sina kunder.

I stället möttes de av hån i sociala medier från kunder som tyckte sig se ett visst ansikte i loggan.

Nu har företaget ändrat loggan på appikonen igen.

I januari lanserade e-handelsjätten Amazon en ny applogga.

De bytte då ut den tidigare kundvagnsikonen mot en illustration av ett brunt paket prytt med en blå tejpbit och det klassiska Amazon-leendet. Nu har företaget uppdaterat sin nya logga ytterligare en gång, bland annat efter att kunder har påpekat dess likhet med Adolf Hitler, rapporterar BBC.

Den hånade loggan till vänster, och den nya till höger.

Den taggiga tejpen, som många menade liknar den tandborstmustasch som många associerar med den tyske diktatorn, har nu bytts ut mot en slät tejpbit med vikt kant.

– Vi designade den nya ikonen för att väcka förväntan, spänning och glädje när kunderna startar sin shoppingresa på sina telefoner, precis som när de ser våra paket utanför dörren, säger Amazon till BBC.

När den första versionen av loggan släpptes vände sig många kunder till Twitter för att dela sina reaktioner.

”Det är inte bara riven tejp, det är riven tejp som har en bekant form och sitter precis ovanför en leende mun - det ser ut som en glad liten kartong-Adolf enligt mig,” skrev en användare på Twitter, enligt BBC.

En annan användare skrev:

”Mina föräldrar använder Amazon nästan varje dag. De kommer vara förvirrade de kommande dagarna. När de frågar vart Amazon har försvunnit säger jag åt dem att leta efter kartong-Hitler.”

Experternas reaktioner: ”Kundernas förväntningar växer”

Amazons nya ändring av loggan möttes av positiv respons. Grundaren för märkesdesignbolaget Studio LWD Laura Weldon menar att det inte är ovanligt att varumärken justerar sina loggor.

– Det reflekterar väl på Amazon att de lyssnar på sina kunder. Det är tydligt att de bryr sig om vad kunderna säger och sätter dem i centrum för vad de gör. Det kan bara vara en bra grej, säger hon till BBC.

Kara S. Alaimo, professor i PR vid Hofstra University, antyder dock att Amazon borde ha vetat bättre. Hon säger till The New York Times att varumärkesexperter borde anstränga sig extra hårt i dessa tider av sociala medie-drev för att överväga alla möjliga missförstånd och misstolkningar som deras loggor kan orsaka. 

– USA får bara mer och mer mångfald, och kundernas förväntningar på att företagen är ödmjuka inför olika gruppers upplevelser växer. Om du är ett varumärke bör du vilja driva och influera kulturella förändringar – inte komma ikapp dem, säger Kara S. Alaimo till The New York Times.



Ur arkivet: Sofia Toll på Amazon: Det letar vi efter när vi söker nya medarbetare. Från november 2020.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.