När Earth Hour kommer på tal går tankarna ofta till släckta lampor och tända ljus, men det är bara ett av alla sätt som man kan fira Earth Hour på, menar Barbara Evaeus, klimatkommunikatör på Världsnaturfonden (WWF).
– Vi vet att många uppskattar en tyst stund för reflektion, eller ordnar en familjeafton med lite brädspel, kanske lagar man lite god, klimatsmart mat tillsammans, kanske bjuder man hem kompisar och kör lite klimatdans i mörkret, säger Barbara Evaeus och fortsätter:
– Eller också är man ute på gator och torg, där kommunen ofta ordnar någon aktivitet i samband med Earth Hour. Man kan se det som en högtid för klimatet, säger hon.
Earth Hour firas över hela världen klockan 20.30 lokal tid. Det innebär att många svenskar ännu inte hade hunnit stiga ur sängen i morse när de första firarna på ön Samoa i Polynesien släckte sina lampor klockan 07.30 svensk tid.
I år släcker 350 ikonbyggnader världen över, exempelvis Eiffeltornet, Empire State Building och Operahuset i Sydney. I Sverige släcker bland annat Riksdagen, Globen, Kaknästornet, Stockholms Slott, Turning Torso och Liseberg.
Earth Hour firas över hela världen
Under dagen kommer storstäderna att avverkas i en rasande takt. Expressen sände live när Earth Hour inföll i Tokyo, världens mest folktäta område, klockan 12.30. En timme senare släcktes lampor i Peking och Shanghai för att sedan nå New Delhi 16.00 och Moskva 18.30.
Världsturnén tar sedan slut där den började, i Polynesien. I morgon bitti är Tahiti sist ut att fira Earth Hour.
Att du sitter med släckt lampa och avstängd tv under en timme kommer inte att rädda världen - men det är inte heller meningen.
Förhoppningen bakom Världsnaturfondens världsomspännande kampanj Earth Hour handlar mer om att sätta fokus på miljöfrågorna. Det långsiktiga målet är att lägga olja, gas och kol som bränslekälla till historien och i stället ställa om till förnybar och fossilfri energi.
Sifo-undersökningar som har gjorts i samband med Earth Hour talar för att konceptet kan fungera. Ungefär hälften av Sveriges befolkning uppger att de har blivit inspirerade till att anamma nya vanor med anledning av kampanjen.