Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dyrare och snabbare cyklar fara på vägarna

Cyklisterna blir inte fler, men de har dyrare cyklar.

Och de cyklar fortare.

– Kör man på ett litet barn eller en gammal människa så kan det få förödande konsekvenser om man kommer i 30 blås med en cykel, säger Sandra Piedrahita, inspektör på Citypolisens trafikenhet i Stockholm.

Mobilappen som sätter fart på cyklisterna

Det finns många mobilapplikationer för den som vill hålla koll på hur långt och fort man cyklat.

Men med Strava kan man även tävla med andra användare om vem som cyklat en viss förutbestämd sträcka snabbast och på så sätt bli "King eller Queen of te Mountain".

Appen har kritiserats för att framkalla vårdslöst cyklande och i USA försökte anhöriga till en avliden cyklist att stämma företaget utan att lyckas.

Strava har en funktion där användaren kan flagga farliga sträckor så att de tas bort.

"Cyklister precis som alla andra måste ta hänsyn till dem de har omkring sig. Alla sträckor på cykelbanorna passar inte för att cykla allt för fort på. Man måste samsas med dem som cyklar långsamt och speciellt i områden där det också finns gående", säger Klas Elm, ordförande för Svensk cykling.

Ungefär var femte svensk tar cykeln till jobb och skola varje dag, och ungefär var tionde använder den som huvudsakligt transportmedel i tillvaron.

Det är siffror som knappt förändrats de senaste 15 åren, enligt en färsk rapport framtagen på uppdrag av Cykelfrämjandet.

Trots det talar många om en cykeltrend i vårt avlånga land.

Den handlar dock inte så mycket som att fler cyklar som att de som gör det, gör det ordentligt.

– Det har varit en tydlig trend de senaste två åren att man köper dyrare cyklar, tillbehör och att man servar cyklarna mer, berättar Klas Elm, ordförande för branschorganisationen Svensk cykling.

Efterfrågat

Det är alltså motionscyklarna, hybridcyklarna och de veritabla racercyklarna som ökar mest på vägarna som ett led i en allmän hälsotrend. Och inte minst i storstäderna utnyttjar många de ofrånkomliga transporterna som ett träningspass genom att ta racercykeln till jobbet, förklarar Klas Elm.

Men har man väl valt racercykeln kan det också vara lockande att racercykla.

I Stockholm genomförde polisen en hastighetskontroll för cyklister i augusti i år på gåfartsdelen av Götgatan, efter att allmänheten efterfrågat det.

"Bränner i väg"

Alla som stoppades erkände utan omsvep sitt brott och fick böta 1 000 kronor.

– En del är väldigt dåliga på att följa trafikreglerna för de tycker inte att det ska gälla cyklister och andra är jätteduktiga. Sen är det väldigt höga hastigheter många gånger på cyklarna när man kör om och så vidare, säger Sandra Piedrahita, inspektör på Citypolisens trafikenhet i Stockholm.

Är cykelhastigheten ett problem?

– Ja, i alla fall när man bränner i väg på en gågata och kör slalom mellan gångtrafikanter med barnvagnar och barn som går. Det är ett väldigt risktagande, det är nästan vårdslöst.

Samtidigt går det inte att styrka att cykelolyckorna ökat i takt med racercyklarna.

Statistik från såväl transportstyrelsen som socialstyrelsen tyder på att de snarare legat på en konstant nivå de senaste 15 åren. Ungefär 3000 personer per år hamnar på sjukhus på grund av cykelolyckor.

– Vad som är anmärkningsvärt är att det är fler cyklister som blir inlagda på sjukhus än personbilstrafikanter, säger Jan Ifver, statistiker på transportstyrelsen.

Ungefär 80 procent av alla cykelolyckor är singelolyckor, alltså att man helt enkelt cyklar omkull. Något som förebyggs med god väghållning och sunt cykelförnuft, enligt Jan Ifver.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!