BRÖST I STIL med Victoria Silvstedts - ett krav för jobb.
BRÖST I STIL med Victoria Silvstedts - ett krav för jobb.

Du får jobb - om du har stora bröst

Publicerad
Uppdaterad
Stora bröst eftersökes i en platsannons på arbetsförmedlingen.
Minst 70 C i behåstorlek.
- Vi ska inte lägga moraliska aspekter på annonserna, säger Lars Sjöström, ställföreträdande generaldirektör på Ams.
Expressens reporter hade alldeles för liten byst för att få uppdraget. Den sökande ska ha bröst i behåstorleken 70 C, 75 C eller 70 D. - Du skulle inte fungera. Jag har inga extra small i provplaggen, säger Robert Kipowski, ägare till företaget.

Har varit tydlig

Lars Sjöström, ställföreträdande generaldirektör för Ams, menar att det är viktigt att man specificerar arbetet i annonsen. Är det viktigt med bröststorlek när man söker jobb? - Ehh, är det en seriös fråga? I något jobb skulle det kunna ha betydelse, som i modellbranschen, säger han. Handlar inte det här om en bröstannons? - I det här fallet har arbetsgivaren varit tydlig med vilka kvalifikationer som gäller, säger Lars Sjöström. Han menar att arbetsförmedlingen följer lagstiftning vad gäller publicering av annonser. - Det finns vissa saker som man inte får skriva. Annonserna får inte vara diskriminerande. Vi gör vårt bästa för att ta bort de som inte uppfyller kraven.

Sexistisk

Feministen Mian Lodalen tycker att det är anmärkningsvärt att arbetsförmedlingen inte har bättre kontroll. - De borde absolut inte ge plats åt en sådan sexistisk annons. Den borde stoppas på en gång, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag