Teknikstrul med Bank-ID – fungerade inte på flera timmar

Foto: NILS JAKOBSSON / BILDBYRÅN
Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN

Bank-ID drogs med tekniska problem under torsdagskvällen.

När användare försökte logga in på Bank-ID dyker ett felmeddelande upp om att det angivna personnumret ”inte finns i enheten”.

Strax innan 20 funkade appen igen, men vad som orsakar problemen vad ännu okänt.

De tekniska problemen började strax efter 16-tiden för Bank-ID.

När användare försökte logga in dök ett felmeddelande upp där det stod att det angivna personnumret inte fanns i enheten.

Flera andra betalningsappar påverkades av driftstörningen, bland annat Swish som vid 16-tiden skrev ett meddelande om problemen på hemsidan.

Det är oklart hur många användare som har drabbats. Men enligt Charlotte Pataky, presstalesperson för Bank-ID, har användarnas data och integritet inte varit i någon fara.

– Ingen tyder på en attack i nuläget, men vi utreder givetvis alla aspekter som kan tänkas ha orsakat problemen, säger Charlotte Pataky.

Strax innan 20-tiden fungerade appen igen.

– Vi har haft tekniska problem, men vi kan ej säga exakt vad det är. Nu börjar vi med tekniska utredningar nu och rapporterar till granskande myndigheter. Så får vi återkomma, säger Charlotte Pataky.

”Det angivna personnumret finns inte i den här enheten”, står det i felmeddelandet.

Så undviker du stöld via Bank-ID

Experternas bästa tips

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.