Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Dorotas paket är spårlöst borta – ”Är väldigt ledsen”

Extra högt tryck väntas hos Postnord: ”Det kan ta någon extra dag”
Dorota Kalinowskas samling av flertalet orkidéer.
Foto: Privat / Privat
”Det är inga stora pengar så, men det är en gammal historisk art och nu är den borta”, säger Dorota Kalinowska, 66, från Sillbo.
Foto: Privat / Privat

Dorota, 66, väntade på att få en speciell orkidé skickad till sig från Polen. 

Men när paketet väl kom till Sverige hamnade det snabbt på villovägar och nu drygt en månad senare är paketet spårlöst borta.

– Nu har jag slutat gråta, men jag har faktiskt gråtit, säger hon.

Dorota Kalinowska bor i byn Sillbo som ligger strax utanför Heby i Uppsala län. Hon har ett stort intresse för växter, framför allt av olika sorter av orkidéer. 

– Vi är nördar vi som håller på med orkidéer. Jag har säkert två, tre hundra olika sorter hemma. Har man en ovanlig sort så delar vi med varandra, säger Dorota Kalinowska.

Den andra november skickade en odlare i Polen en ny, speciell orkidé till Dorota. Men när paketet hamnade i Sverige åkte paketet fel, upprepade gånger. Först åkte paketet till en terminal i Örebro och sedan till Ica i Mora, 20 mil från hennes hem i Sillbo. 

Men när hon kontaktade Postnord fick hon beskedet att de tappat kontakten med paketet. Hon ombads i stället kontakta avsändaren för en reklamation.

Det är denna orkidé – en Cattleya Maxima, höglandsform –som skickades med paketet från Polen och nu försvunnit hos Postnord.
Foto: Privat / Privat

Dorota: ”10 procents chans att den överlevt”

Dorota känner sig uppgiven eftersom paketet hon väntat så länge på är en levande växt och inte överlever hur länge som helst utan vatten. 

– Det finns kanske 10 procents chans att den överlevt. Men förmodligen så är den död, säger hon.

För Dorota handlar det inte om pengar eller eventuell ersättning. Växten är ovärderlig, berättar hon.

– Det är inga stora pengar så, men det är en gammal historisk art och nu är den borta, säger hon och fortsätter: 

– Jag är väldigt ledsen. Den där gamla odlaren han delar inte med vem som helst. Han hade hedrat mig genom att dela en planta.

Postnords svar: ”Vi gör alltid det vi kan”

När vi ringer upp Postnords får vi beskedet att de inte kan se vad som hänt med paketet efter sista inskanningen i Örebro. Men i dagsläget så kan de inte undersöka vidare i fallet. 

– Det sista spåret vi har är i Örebro, sedan vet vi inte vad som hänt. I det här läget behöver avsändaren i Polen reklamera sin försändelse. Först då kan vi skicka vidare till våra experter och reda ut vad som hänt, säger Anna Kjellander, pressansvarig Postnord.

– Det är så klart jättetråkigt att det händer, vi gör alltid det vi kan för att undersöka vad som gått snett, säger hon.

Orkidéer som inte blommar? Kasta inte

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.