Döende man lämnades ensam i tv-rummet

Publicerad
Uppdaterad
Carema Cares äldreboende Korsnäsgården i Falun vägrade att ta in extra personal för att övervaka den döende pensionären, skriver Dagens Nyheter.
Därför placerades den demente mannen i en stol i tv-rummet - ensam med dödsångest.
Han avled senare på natten, uppger tidningen.
Händelsen ska ha inträffat på Korsnäsgården i Falun, enligt en praktiserande undersköterskeelev.
Den döende mannen uppges ha varit dement, haft svåra smärtor och dödsångest. Men ledningen ville inte kalla in extra personal för att övervaka honom och beslutade att han skulle placeras i dagrummet framför tv:n. Några timmar senare var han död.
– Så får det inte gå till. En människa ska inte behöva dö ensam och ha tv:n som sista sällskap. Det måste sättas in extra personal, säger personen till Dagens Nyheter.
Undersköterskeeleven hävdar att ledningen påstått att dödsfallet inträffade hastigt – men menar att det inte stämmer.
– Man pumpade i honom morfin och det gör man inte om personen inte är döende, säger praktikanten.

Orkade inte anmäla

Carema Cares anställda är enligt avtalet med Falu kommun garanterade meddelarfrihet.
Men praktikanten menar att ledningen anklagade honom/henne för att bryta mot tystnadsplikten, och därför inte orkade anmäla saken till patientombudsmannen.
– Jag krävde att de skulle anmäla mig om jag gjort något fel. Jag tror att de ville skrämma mig för att tysta ned händelsen.

Rena upproret

Praktikanten säger att de andra boende på avdelningen reagerade kraftigt på händelsen.
– Det var rena upproret där man krävde att något måste göras för att hjälpa mannen.
Korsnäsgårdens verksamhetschef Helene Sundgren vill inte kommentera händelsen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag