Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dödsbussen var på service förra veckan

Här förs busschauffören till förhör. Foto: AP och DHA

Enligt Ving ska olycksbussen i turkiska Alanya, som kostat två människoliv, ha varit inne på service så sent som i förra veckan.

– Vi kommer inte att uttala oss mer i det här ärendet förrän polisrapporten och den tekniska undersökningen är färdig och visar vad som faktiskt har hänt, säger Barbro Holmberg, pressinformatör på Ving.

Danska Ekstrabladet ska ha tagit del av polisutredningen och uppger att bussföraren misstänks för fortkörning.

Av de tio svenskar som skadades i olyckan var sex fortfarande kvar på sjukhuset under natten till söndagen.

Danska Ekstrabladet har tagit del av polisens utredning av olyckan. Enligt tidningen uppges det där att olyckan berodde på fortkörning.

Ekstrabladet skriver att busschauffören togs in till ett första förhör och sedan släpptes. Senare ska han dock ha hämtats in för ett andra förhör, och då även anhållits.

Även Aftonbladet.se har rapporterat om att busschauffören har anhållits.

Inne på service

Barbro Holmberg, pressinformatör på Ving, säger till Expressen.se att bussen så sent som den 19 juni var inne på service.

– Det var en vanlig milservice. Dessutom genomgick den här bussen en årlig kontroll så sent som den 16 maj, säger hon.

Enligt Ving är den aktuella bussen av årsmodell 2005.

Ska kontrolleras dagligen

Ving har tidigare uppgett för Expressen.se att de som researrangör ställer hårda krav på sina underleverantörer.

I ett mejl skriver Ving att de upprättar ett kontrakt med bussbolagen. Där finns 21 punkter som bland annat rör "krav på utbildning i krissituationer, brand och dagliga rutinkontroller".

Dessutom ska bussarna kontrolleras dagligen med en checklista för "bromsar, styrsystem, hjul, osv. osv.", skriver Ving.

Kan ni garantera att detta gjordes för bussen på den aktuella dagen?

– Det kommer också den här undersökningen att visa. Vi har överlämnat allt som har med utredningen att göra till polisen, säger Barbro Holmberg.

Hur säkerställer ni att bussbolaget utför de här kontrollerna?

– Vi kommer inte att uttala oss mer i det här ärendet förrän polisrapporten och den tekniska undersökningen är färdig och visar vad som faktiskt har hänt.

Många hör av sig och är oroliga för att åka på arrangerade bussutflykter. Vad vill ni säga till dem?

– Vi kan inte säga mer än att vi alltid sätter säkerheten främst. Det är därför vi har de här kontrakten med våra underleverantörer om att alla bussar och bilar som används ska ha genomgått kontroller. Vi kan bara garantera att vi sätter säkerheten främst, sen kan trafiken vara på ett annorlunda sätt i andra länder, men självklart gör vi vad vi kan för att chaufförer, bussar och bilar ska vara i bästa tänkbara trafikskick.

Enligt Ving är det inte krav på säkerhetsbälte på bussar i Turkiet. Men som arrangör ställer de egna krav på att det ska finnas säkerhetsbälte på de platser som inte har en stol framför sig.

– Det fanns säkerhetsbälten i bussen vid olyckan i Alanya, säger Barbro Holmberg.

 

Rättelse:

I en tidigare version av artikeln stod det att Ving har krav på säkerhetsbälte i sina bussar.

Efter att läsare påpekat att Vings krav inte gäller alla platser i bussarna har vi talat med Ving på nytt och förtydligat informationen.